torsdag 28 juli 2016

Himlen börjar här av Jandy Nelson

En fin ungdomsbok...

Handling: Lennie är sjutton år och lever ett stilla liv i skuggan av sin utåtriktade syster Bailey, en tillvaro hon trivs med. Men en dag händer det ofattbara Bailey faller ihop i en hjärtattack och dör. Sorgen och saknaden är oändlig, och Lennie drar sig undan alla i sin närhet. Samtidigt drabbas hon för första gången av kärleken, och passionen svindlande och förbjudna känslor som får Lennies värld att explodera.


Den här lånade jag på vårt bibliotek eftersom jag läst mycket fint om den. När boken börjar har Bailey precis dött. Så även om vi får lära känna henne via Lennies återblickar känner jag inte den hemska sorg som jag kanske hade förväntat mig. Men det är såklart fortfarande fruktansvärt.

Mitt i all sorg inser Lennie att hon plötsligt blir sedd på ett annat sätt nu när Bailey inte finns där och tar fokus. Det väcker många motstridiga känslor hos henne och jag tycker att författaren beskriver det på ett väldigt bra sätt.

Jag tycker om boken på många sätt. Karaktärerna känns mänskliga och har många bra egenskaper men även brister. Trots det tror jag att jag hade aningen för höga förväntningar på boken. Jag tyckte mycket om den men den kommer inte riktigt finnas kvar inom mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar