söndag 17 juli 2016

Spåren vi lämnar efter oss av Pernilla Ericson

Spännande och väldigt aktuell!

Handling: En sen natt blir en kvinna överfallen i en park. Kvinnan råkar vara Liv Kaspi, en ung, lovande och vältränad polis, som slår förövaren sönder och samman. Och överfallet är inte det enda i Stockholmsområdet. Söder om innerstan härjar Gröna linjen-männen längs tunnelbanans hållplatser. Kvinnor på väg hem överfalls av maskerade män, de våldtas och misshandlas.

Liv tvingas ta ledigt i väntan på en internutredning. Det är då hon blir kontaktad av en anonym brevskrivare. Breven visar sig komma från en äldre och respektingivande dam vid namn Edith, en förmögen, pensionerad kriminalprofessor som samlar ett specialteam för att lösa fallet med Gröna linjen-männen. I teamet ingår även Aminah, en hacker med stor teknisk kunskap och Rickard, en fixare i den kriminella världen, en man som med lika delar karisma och kontakter kan ordna fram i stort sett vad som helst.

Jakten på Gröna linjen-männen leder till så väl Paris som Los Angeles, och på vägen förstår Liv att Edith har högst personliga motiv för att fånga förövarna. Våldet i överfallen eskalerar och teamet inser att de jobbar mot klockan. Längs med resans gång blir också de jagade medvetna att Ediths team är dem på spåren. Det leder till en brutal uppgörelse, där Liv tvingas använda all sin styrka och skicklighet för att överleva.


Jag jobbar inom IT-branchen och tycker kanske därför att det är lite extra intressant med böcker som berör just IT på något sätt. Även om mitt jobb känns rätt grått i sammanhanget.

Spåren vi lämnar efter oss är spännande och går snabbt att läsa. Jag läste den medan vi åkte till Öland och jag är tacksam för att sambon gillar att köra. Tempot är rappt i boken. Vissa delar är kanske lite mer osannolika än andra men så är det ju ofta i deckare. Gruppen som sätts ihop består av intressanta karaktärer och självklart har alla sina expertiser. Det finns väl vissa delar i dynamiken mellan dem som jag tycker var helt onödig men det gick bra ändå. Jag är heller inte helt förtjust i hur våldsamma själva brotten var men som tur vad blev det inte allt för mycket detaljer. Behållningen för mig var huvudsakligen karaktärerna Liv och Aminah. Jag läser gärna mer om dem.

Själva IT-delen visar allt tydligare hur synliga vi är på nätet. Jag har ju både FB, Instagram och bloggar så vill man så går det att hitta rätt mycket om mig. Men jag hoppas att jag är tillräckligt ointressant för att bara försvinna in i mängden eller bruset... Dessutom skyltar jag allt mindre på både FB och Instagram med vad jag gör.

Men för min del ser jag gärna att det kommer en uppföljare rätt snart.

2 kommentarer:

  1. Många verkar gilla den här boken men av någon anledning har den inte lockat mej (än).

    Jag hoppas att jag också är alltför ointressant för att någon ska bry sej om att leta upp information om mej ��.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får se om den faller dig i smaken någon gång :). Ibland är det skönt att ta tag i en serie när det finns ett antal böcker och inte från början när man måste vänta länge på varje bok. Dessutom hinner man se om folk fortfarande är intresserade efter fler än en bok.

      Radera