lördag 30 juli 2016

11 gram sanning av Daniel Akenine

En intressant bok om sanningarna på internet!

Handling: Elias far dör under oklara omständigheter på Antroposofernas centrum i Järna. Det ser ut som självmord, men vad drev honom till det? På andra sidan Atlanten planerar Simian Zegrad för ett händelseförlopp som ska ändra mänsklighetens syn på den värld vi lever i. Målet är vår godtrogenhet och till sin hjälp har han all personlig information som vi omedvetet eller medvetet avslöjar genom FAACTS, världens ledande internetföretag, och dess tjänster.

Elias kastas in i Simians värld där sanningen plötsligt kan ändras och det vi trodde var verkligt visar sig vara en dimridå. Den undflyende fienden är större och mäktigare än en supermakt. Med ett vapen på endast 11 gram.



Det är alltid lite roande med en miljö som man känner igen. Även om jag inte bor i Järna så bor jag ändå hyfsat nära och jag har varit hos Antroposoferna vid några tillfällen. Huvudsakligen för att fika eller äta och även för att gå runt lite. Men den här boken utspelar sig inte bara i Järna utan på lite olika ställen i världen och då även Gotland som jag alltid var till som barn.

Men till själva boken... Jag tyckte den var bra ända nästan ända fram till slutet. Slutet är inte dåligt utan det var mest att det gick lite för snabbt och kom lite abrupt. Annars tyckte jag om Elias som huvudperson. Jaos dialog blev jättekonstig med en svensk man som uppläsare. Dessutom bröt hon ibland genom att klassiskt slänga om orden och ibland flöt det bra. När man läser boken blir det kanske inte så konstigt.

Handlingen med FAACTS i centrum får en verkligen att tänka på Google i huvudsak. En stor aktör som både hanterar mängder av mailkonton och har sökmotorer. Det är riktigt skrämmande att inse att fel person på fel plats nog skulle kunna ställa till riktigt mycket skada. Jag är nog extra intresserad av det här eftersom jag själv suttit och utvecklat men det är bra att veta att boken inte är så avancerad utan alla kan förstå vad de gör. I alla fall om man är van att googla och använder mailen frekvent.

Jag tyckte den här definitivt var intressant och väldigt aktuell!

2 kommentarer:

  1. Det var lika konstigt med Jaos brytning i text, jag störde mig ordentligt på att den var så inkonsekvent.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ajdå, då var det inte bättre där.

      Radera