tisdag 26 juli 2016

Den färglöse herr Tazaki av Haruki Murakami

Min första Haruki Murakami-bok!

Handling: Tillsammans med fyra vänner, två pojkar och två flickor, ingår Tsukuru Tazaki i en grupp som bestämt sig för att vara nära vänner livet ut. Men när han kommer hem från universitetet en dag blir han varse att han inte längre är välkommen i gruppen. Något har förändrats i grunden men ingen vill eller kan berätta vad som har hänt.

Uteslutningen blir ett trauma som följer honom genom livet. När han flera år senare möter Sara och förälskar sig i henne berättar han om sveket och hur det alltid plågat honom. Hon uppmanar honom att söka upp vännerna från skoltiden för att ta reda på vad som faktiskt hände den gången.



Jag har länge varit nyfiken på Haruki Murakamis böcker men också varit lite rädd för dem. Det är så många som hyllar hans stil vilket fått mig att tro att han kan vara lite svårt. Men den här boken var verkligen inte svårläst. Eller konstig...

Sambon köpte den här boken på bokrean och läste ut den för ett tag sen. Hans reflektion var att allt var väldigt beskrivet och att det inte hände så mycket egentligen. Med väldigt beskrivet menar han meningar som: "Han tog ur sina saker ur väskan, lade de kläder han hade haft på sig i tvättmaskinen och duschade.". Men det var mer en reflektion än kritik.

När jag tänker tillbaka på boken så inser jag att det inte hände så jättemycket. Ändå läste jag nöjd på och var hela tiden nyfiken på vad som skulle hända eller vad han skulle få veta. För det händer trots allt en hel del men det känns stillsamt berättat.

Större delen av den här boken utspelar sig i Japan men en liten del är faktiskt i Finland vilket är lite kul. Den självklara huvudpersonen är Tsukuru Tazaki och det är honom vi hela tiden får följa. Rent krasst kanske inte herr Tazaki är den mest spännande personen att följa men historien blir ändå intressant. Och det är också intressant att se de andras syn på honom mot hans egen. Men med tanke på vad som hände så är det inte så konstigt att hans egen självbild blivit förvriden.

Med den här boken har jag nu besökt Japan i min världsomsegling.

2 kommentarer:

  1. Jag har flera böcker av Murakami, men har inte läst en enda av dem ännu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här tyckte jag definitivt var läsvärd.

      Radera