torsdag 29 december 2016

En världsomsegling och inofficiella utmaningar 2016

Nu har snart ytterligare ett år gått. Jag har aldrig varit med i någon utmaning eftersom jag vill välja böcker utifrån lust mer än krav. Men trots allt så finns det något i mig som vill bredda mig lite...

Jag har dels försökt genom att läsa böcker som inte bara är skrivna de senaste åren. Och som man kan se nedan så har jag faktiskt börjat göra det de senaste två åren. Bilden är från Goodreads statistik över min läsning. Y-axeln är utgivningsår (för första upplagan) och X-axeln visar mina läsår med start 2010. Där mitt i under 2013 kan man skönja Sjöwall-Wahlöös serie om Beck.



Johannas Deckarhörna försökte få till en utmaning med att läsa böcker från hela världen. Det gjordes om till en aktivitet istället. Jag valde att inte skriva ut något mål men hade en förhoppning om att minst en bok i månaden borde falla inom kriterierna och gärna kanske runt 20 böcker åtminstone.

Där har jag läst 27 böcker som kommer från 20 olika länder och där alla kontinenter är med. Nöjd eller ej? Ja, jag har faktiskt läst några riktigt bra böcker på grund av det här.

Vilka det blev kan man se på den här sidan.

Jag kan nämna några favoriter där miljön dessutom stack ut:

Sydafrika
Skyline av Patricia Schonstein Pinnock

Nepal
De försvunna barnen/De små prinsarna av Conor Grennan

Mexiko
En bön för de stulna av Jennifer Clement

Argentina
Pingvinlektionerna av Tom Michell

Peru
Tant Julia och författaren av Mario Vargas Llosa

Min sista inofficiella utmaning är hyllvärmare. Tyvärr verkar hyllan ha fyllts mer än den minskat. Men det är kanske inte rätt tid att mäta nu direkt efter att jag fått julklappar. Fast det var kört redan innan ;). 

Men jag har läst åtminstone 6 gamla hyllvärmare (före 2015). Av inkomna böcker 2015 finns endast tre kvar. Det är alltid något. Av inkomna 2016 finns 24 kvar. 

Under 2017 lär jag fortsätta köra officiellt kravlöst men ändå försöka välja böcker då och då inom dessa tre kategorier (äldre litteratur, världslitteratur samt hyllvärmare). 

4 kommentarer:

  1. Jättebra jobbat med världsomseglingen.

    SvaraRadera
  2. Jag känner mej mest stressad av utmaningar så jag hoppar över såna... Jag väljer att läsa det jag känner för att läsa helt enkelt. Det är så lätt att läsningen blir ett krav för mej annars, och då känns det meningslöst att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan utmana mig lite så länge jag fortfarande känner att jag kan välja det som känns mest lustfyllt.

      Radera