söndag 25 juni 2017

Mitt hjärta går på av Christoffer Holst

En riktigt fin bok - och en hel del bakning!

Handling: Den 22-åriga konditorn Chavve är antagligen den ensammaste romantikern på hela Södermalm. Efter tre år i storstaden har han fortfarande inte lärt känna någon och varje kväll slutar i ensamhet med stora bakverk framför filmen Titanic. På andra sidan vattnet bor Pontus kvar i pojkrummet hos sin brokiga familj. Skådisdrömmarna har bleknat, tillsammans med allt det där andra som skulle bli framtiden, och har ersatts med hypokondri och tvångstankar. 

När en dejtingapp kopplar samman killarna blir de snabbt en del av varandras liv, och Chavve verkar äntligen ha hittat det han sökt efter så länge. Men Pontus liv kraschar, och allt som blev så bra är plötsligt borta. Fast Chavve tänker inte ge upp så lätt. Och han har en plan. 


Av någon konstig anledning har jag inte trott att den här var något för mig. Men när jag såg att Monika (Bokföring enligt Monika) verkligen gillade den så kände jag att jag ville läsa den. Dessutom hade mitt bibliotek ett fräscht exemplar inne av den.

Chavve och Pontus är två fina killar som båda mår dåligt på väldigt olika sätt. Jag känner direkt med och för dem båda. Chavve är så otroligt ensam och Pontus har sin färgstarka familj runt sig som stöttar men där tiden bara går utan att han riktigt får ordning på livet.

Sen möts de via en dejtingapp och jag tycker verkligen att Christoffer Holst gör ett jättebra jobb här när han beskriver deras dialog och möten. Det känns så äkta.

Runt om finns det ett antal bakningsscener och möten över mat och dryck. Miljön för övrigt är väldigt Stockholmsk och den är också väldigt välbeskriven.

Även om boken är väldigt mysig finns ett vemod i den som gör att den hänger kvar i mig.

Den här blev det femte krysset i Sommarbingon 2017 i rutan "En med mat som ingrediens".

7 kommentarer:

  1. Den här väntar i hyllan för mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då måste du läsa den snart! :) Den var väldigt lättläst men hade ändå ett visst djup i sig.

      Radera
  2. Vad skönt och kul att du också gillade :) Jag tyckte den var så söt och mysig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När du gillar den här boken som hör till en genre som du är rätt kinkig med så kändes det tryggt :). När en ny bok kommer som många fått som rec.ex. och skriver positivt så avvaktar jag gärna lite...

      Radera
    2. Jag har aldrig tänkt på det så... men du har ju givetvis rätt. Kärlekstrams är inte min favorit, men denna var allt annat än det :)

      Radera
  3. Jag tyckte det var skönt att läsa en fin kärlekshistoria där det inte alls var fokus på att de var homosexuella. De var unga och kära. Punkt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis. Det var verkligen befriande och fint. Jag har inga problem med om folk gillar det motsatta eller egna könet men var nog lite rädd för att det skulle vara mer fokus på problemet runt det. Här kändes det så naturligt och äkta och inte bara en lång kamp.

      Radera