tisdag 28 november 2017

Kommande böcker i december 2017

Den här månaden hittade jag verkligen inte många nyheter. Det känns som fler böcker borde komma ut inför julen men uppenbarligen inte.

Först ut hade jag tänkt ta boken Brevet av Kathryn Hughes som enligt Bokus ska komma i slutet av december. Men den saknar omslagsbild så jag avvaktar med den till nästa månad. Den verkar komma ut den 29 december.

Jag funderade också på Kidnapparen av Nora Roberts men lät bli även den.

Istället kommer en bok som jag definitivt kommer att ta mig an:

Intrigo av Håkan Nesser
Albert Bonniers förlag

I Intrigo finns några av Håkan Nessers, en av våra mest älskade berättare, bästa romaner och noveller samlade i en volym: Rein, Kära Agnes, Ormblomman från Samaria samt All information i fallet. Dessutom den nyskrivna kortromanen Tom. Berättelserna utspelar sig i och runt den fiktiva staden Maardam och kretsar alla kring ämnen som flykt, skuld, hämnd, försoning och hemligheter som kommer upp till ytan.











______________________________________________


Sen tog det liksom slut, så jag tar två kokböcker som jag istället är intresserad av. Egentligen surfar jag oftast fram recept men nu när min mage krånglar till och från försöker jag hitta mer välgörande alternativ. Passande nog har det blivit lite av en trend med sådan mat. Sen är det kanske inte helt lätt att få med sambo och son på spåret men eftersom jag står för matlagningen större delen av tiden så kan lite rätter smygas in i bland.

Smartare mat för hela familjen av Eleonora von Essen
Tukan Förlag

I de flesta barnfamiljer önskar åtminstone föräldrarna att det stod mer grönt och naturliga råvaror på bordet. Men när vardagsstressen tränger sig på och fantasin och orken tryter är det lätt att ta till snabblagade hel- och halvfabrikat som ofta innehåller mer skräp än näring.

I Smartare mat för hela familjen bjuder Eleonora von Essen på bra mat som är lätt att laga och som alla i familjen kan tycka om. Recepten är fria från vitt socker och tillsatser, men dessutom glutenfria och till stor del laktosfria, vilket underlättar för allergiker och känsliga.

I boken finns bland annat barnens klassiska favoritmaträtter som pizza, hamburgare, tacos och lasagne, men även sötsaker och tårta till kalaset, bra grejer till utflykten, mellanmål som barnen kan fixa själva, middagar under en halvtimme, snacks och tilltugg och annat som hör familjelivet till. 


______________________________________________

Egentligen har jag aldrig varit ett fan av bönor. Men jag blir allt bättre på det med åldern. Så kanske kan jag överraskas av den här boken och verkligen gilla det? 

Låt bönorna förändra ditt liv - Kokboken av Lars-Erik Litsfeldt, Patrik Olsson och Birgitta Höglund.
Bladh by Bladh

Låt bönor förändra ditt liv blev en stor framgång. Boken har toppat både Bokus och Adlibris totaltopplistor. Den släpptes i början på maj 2017 och så sent som i juli var boken den sjunde mest sålda fackboken i landet

I sociala medier har det ofta kommit frågor om fler recept runt resistent stärkelse (bönor) än de som finns i Låt bönor förändra ditt liv. Tiden är därför kommen att släppa en uppföljare i form av en kokbok.

Patrik Olsson är inspirationsgivaren och den som drog igång detta med bönor på allvar. Han och hans flickvän har gjort unika tester på sig själva för att se vad kroppen mår bäst av.

Lars-Erik Litsfeldt har ett dussin böcker bakom sig och är snart utgiven på sex språk. Han är välkänd inom LCHF-kretsar och har bland annat som ende skandinaviske bidragsgivare nyligen skrivit ett kapitel till den internationella antologin Diabetes Unpacked. Lars-Erik har skrivit den uppdaterade textdelen i kokboken.

Birgitta Höglund har arbetat som kock i 18 år och är en mycket omtyckt kokboksförfattare. Hon har en blogg som har ca 1 500 dagliga besök och hennes recept är efterfrågade särskilt i kretsar som bryr sig om att hålla sitt blodsocker på en bra nivå. Det här blir Birgittas femte kokbok varav tre även är utgivna i USA. Birgitta var skeptisk till att använda bönor i matlagningen på grund av dess innehåll av kolhydrater. Som tur var provade hon dock så smått och tappade på kort tid fem kilo i vikt och slapp flera klimakteriebesvär. Hon är idag istället en varm anhängare av bönor vilket skiner igenom i de inspirerade recept hon skapat särskilt för denna bok.

Recepten har tagits fram för att visa att även traditionella högkolhydraträtter som bröd, smoothies och energibars kan omvandlas till riktigt hälsosamma och sockerfria alternativ med hjälp av bönor, kikärtor och linser. Många av recepten i boken är sprungna ur grönsakslandet.


Av efterfrågan att döma är det alltså en efterlängtad kokbok som nu är på gång. Boken platsar lika bra i köket som på soffbordet, mycket tack vare de genomarbetade och vackra matfotona tagna av Veronica Kindblad.

______________________________________________


2 kommentarer: