tisdag 15 januari 2019

Snövit ska dö av Nele Neuhaus

Den fjärde boken i serien, men den första som gavs ut på svenska.

Handling: En grå och regnig novemberdag finner några byggarbetare skelettet efter en ung flicka på den gamla övergivna militärflygplatsen utanför Frankfurt. Kort därefter blir en kvinna nedknuffad från en gångbro vid motorvägen inte långt därifrån. Kriminalpoliserna Pia Kirchhoff och Oliver von Bodenstein upptäcker snart att spåren efter de båda händelserna pekar åt samma håll, och deras efterforskningar leder till det förflutna. Mer än tio år tidigare försvann två tonårsflickor, Laura och Stefanie, i den pittoreska lilla byn Altenhain. Trots bristen på säkra bevis pekades Stefanies tjugoårige pojkvän Tobias ut som förövare och dömdes till fängelse. Nu är han ute och har återvänt till sitt barndomshem. Där möts han av bybornas fientlighet och misstänksamma blickar - och kanske mer än så. Kvinnan som knuffades från bron visar sig nämligen ha en koppling till Tobias. Pia Kirchhoff och Oliver von Bodenstein försöker bringa klarhet i överfallet, men hindras av en mur av tystnad. När ännu en flicka försvinner i Altenheim börjar en häxjakt i byn. 

Den här boken har legat ett tag och väntat. Lite för att jag ville se om de första delarna skulle ges ut när den här boken verkade bli populär. Men än har jag inte sett skymten av dem och bok fem och sex har getts ut på svenska. Och det känns som man får en del tillbakablickar här och att jag inte har några problem att lära känna våra två huvudpoliser.

Jag är enormt kluven till den här boken. Drygt halva boken gick väldigt trögt. Mycket för att den var lite för obehaglig för mig. Hos vissa är det något positivt men för min del blir jag bara allt mesigare och vågar knappt läsa. Jag drömde även en mardröm om den. Något som var väldigt positivt var att jag gillar Oliver von Bodenstein och Pia Kirchhoff och läste gärna om dem. Även om deras liv inte var helt oproblematiska. Det är också uppfriskande att få läsa en deckare från Tyskland.

Vi får även följa flera personer i byn Altenhain. Och det känns som att faran lurar lite överallt. Det var dessa bitar som gjorde att det kröp rätt mycket i mig! Usch, vilket otrevligt ställe under den pittoreska fasaden! Egentligen känns det som att det blev alldeles för mycket av det "goda" och mina misstankar om skyldiga fick ändras flertalet gånger. Samtidigt var boken sjukt spännande och på slutet kunde jag inte sluta läsa. Sambon försökte konversera med mig men fick ge upp.

Mitt betyg blir en stark trea. Men för de som gillar mer spänning än mig lär definitivt ge den en fyra. Och trots att boken gick trögt så är jag nyfiken på nästa bok...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar