lördag 12 januari 2019

Kring denna kropp av Stina Wollter

En intressant berättelse om Stina Wollter och hennes kropp!

Handling: Med vidöppen blick och personlig röst berättar Stina Wollter om människor, möten och händelser som påverkat henne.Hon ger sig ut på en slags upptäcktsfärd i den egna kroppens historia. Vad har berört, invaderat, påverkat, lyft och sänkt den?Det handlar om nygamla ideal, om motstånd, frihetskänslor, förändring - och om vägen fram till försoning.Genom att ta tillbaka bilderna av oss själva kan vi bestämma villkoren och skapa nya, mänskligare, normer. För att de gamla är livsfarliga.


Stina Wollter har varit med om en hel del. Hon berättar här med sin egen röst i ljudboken om sitt liv. Den berättas inte kronologiskt utan vi får vara med om lite olika tillfällen. Hon kommer att vara med på Vi Läsers Litteraturbåt som jag och sambon ska åka på i mars och därför ville jag gärna lyssna på hennes bok innan dess.

Jag tycker boken är väldigt tänkvärd, i synnerhet nu i början av ett nytt år då alla ska gå ner i vikt. För bland det första jag får höra är hur hennes syster som lider av både diabetes och anorexi dör i unga år. Vi får höra en hel del om deras komplexa relation och ännu mer om relationen till mamman. Och om att försonas med både sig själv och sin mamma.

Våra kroppar är verkligen inte enkla att diskutera. Det finns så många olika ideal och det har ju inte direkt minskat nu när vi dessutom ska tillgodose både miljön och våra tarmar. Jag säger inte att det är fel, tvärt om, men våra liv blir inte mindre komplexa. Och många är bra på att skuldbelägga varandra. Kanske för att skyla över våra egna tillkortakommanden.

Det som roar mig är när hon pratar om sitt Instagramkonto. Ett konto hon i början av Instagrams tid aldrig kunde föreställa sig ha. Tvärt om. Men hennes beskrivning av de kvinnor som är mest kritiska är rätt roligt formulerat. 

Hon har varit med om mycket annat skit. Skadats av män på olika sätt. Män som tycker att de har en rätt till hennes kropp. Redan från tidig ålder eftersom hon får kvinnliga former tidigt. Det är vidrigt att höra om hur hon måste freda sig.

Boken handlar också om hennes konst och när hon gick olika utbildningar. Det uppskattar jag också att höra på. 

Stina Wollter och jag är väldigt olika som personer. Jag måste erkänna att hennes öppenhet ibland gör mig besvärad. Men samtidigt tycker jag om den och hur jag utmanas av den på ett positivt sätt. Att inte falla in i fällan hur en kvinna ska vara enligt gamla normer.

Det här är en tänkvärd bok och jag är glad att jag lyssnade på den.

Betyget blir 4 av 5. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar