tisdag 1 januari 2019

Årsammanfattning 2018 samt årets favoritböcker

Under 2018 läste jag 65 böcker och lyssnade på 34 böcker. Totalt 99 böcker vilket är ett rekord för mig. Men antalet är inte så viktigt eftersom en tegelsten kan vara mer värd för mig än tre tunnare böcker.

Vissa böcker varvade jag och både läste och lyssnade på. Men jag har satt den i kategorin utifrån vad jag gjorde mest.

I år är det dessutom tio år sen jag började bokblogga. I början av 2009 var det rätt tafatt och låg på min privata blogg. Sen flyttade jag över det till en film- och bokblogg för att slutligen rensa upp och ha en renodlad bokblogg.

Här är några utvalda favoriter som jag läst under året:
Egentligen vill jag lyfta fram ännu fler men måste begränsa mig.

Vit krysantemum av Mary Lynn Bracht
En roman som utspelar sig i Korea dels under 1943 och 2011. Underbar men också hemsk. 


Ett jävla solsken av Fatima Bremmer
Augustprisvinnaren 2017 i bästa facklitteratur. En mycket intressant bok om Ester Blenda Nordström som inte var särskilt bekant för mig innan.


Kallbrand av Cilla & Rolf Börjlind
Det här är en favoritdeckarserie som alltid är lika spännande.



Mellan himmel och Lou av Lorraine Fouchet
Den här lyssnade jag på och föll pladask för. En feel-good men med en hel del sorg i sig.




Mellan himmel och hav av Anna Fredriksson
Det här är ytterligare en feel-good som passar mig som även den innehåller en hel del sorg och där tre generationer kvinnor måste lära sig att kommunicera och acceptera varandra. Det här är den första delen i serien.




Berättelsen om Nancy - Glasfåglarna, Mosippan och Nancy av Elsie Johansson
Den här boken var en hyllvärmare och målet var att läsa Glasfåglarna. Men boken var så bra att jag betade av alla tre under året. Böckerna utspelar sig under några år under trettio och fyrtiotalet och där Nancy går från att vara ett äldre barn till en vuxen ung kvinna.




Ensam kvar av Rhiannon Navin
En riktigt bra bok om en kille som överlever en skolskjutning men förlorar sin storebror. Boken berättas genom hans ögon där han ser sin familj falla sönder. Boken känns inte barnslig eftersom vi läsare hör och ser vad han får höra men kan tolka saker annorlunda.




Museion av Hans Olsson
Det här är en intressant spänningsroman med fokus på IT. Nu är den inte alls komplext skriven så alla kan ta till sig den utan problem. En av huvudpersonerna jobbar dessutom på ett bokantikvariat vilket lockar många bokälskare.




En ljusets lek av Louise Penny
Det här hör till ytterligare en favoritdeckarserie och den sjunde boken i serien. Jag älskar både persongalleriet och platsen. Att det dessutom är en del konst inblandad gör inte saken sämre.




De sju systrarna, Stormsystern och Skuggsystern av Lucinda Riley
Under året kom en ny romanserie där tre hela böcker redan kommit ut. Jag älskar kombinationen av nutidshistorien och den historiska delen. Och undrar såklart över vem den sjunde systern är. Dessa böcker påminner mig om hur jag kunde försvinna in i en bok i ungdomen och en helt annan värld.  


Lätta ditt hjärta av Karin Wahlberg
Jag njuter av att lyssna på denna vardagliga sjukhusserie som utspelar sig på femtiotalet. Det här är den tredje boken i serien och som alltid innehåller den både glädje och sorg och speglar tidsandan.




Så som jag minns det av Mikael Persbrandt och Carl-Johan Vallgren 
Genom åren har jag sett en hel del av Mikael Persbrandt på tv. Däremot inte på teater eftersom jag ytterst sällan (eller typ aldrig går på det). Det var väldigt intressant att lyssna på honom själv när han berättade om sitt liv. Jag kan inte säga att jag gillar honom bättre efter att ha lyssnat på boken men boken i sig var väldigt bra.








Romaner (45)
Axelsson Majgull, Moderspassion
Bergin Birgitta, Något du inte vet att jag vet
Bergin Birgitta, Som ett brev på posten
Bracht Mary Lynn, Vit krysantemum
Burton Jessie, Miniatyrmakaren
Colgan Jenny, Det lilla bageriet på strandpromenaden
Colombani Laetitia, Flätan (Ljudbok)
Diamon Lucy, En sommar i Brighton
Edvardsson Mattias, En helt vanlig familj
Emilsson Kristin, Allt du önskade
Estassy Annika, Gröna fingrar sökes
Fagerlund Jenny, 24 goda gärningar (Ljudbok)
Fogelström Per Anders, Barn av sin stad
Fouchet Lorraine, Mellan himmel och Lou (Ljudbok)
Fredriksson Anna, Avskedsfesten
Fredriksson Anna, Mellan himmel och jord (Ljudbok)
Gulliksen Geir, Berättelse om ett äktenskap
Gyasi Yaa, Vända hem
Hadley Tessa, Syskonen
Hermanson Marie, Den stora utställningen (Ljudbok)
Hogan Ruth, Räddaren av förlorade ting
Honeyman Gail, Eleanor Oliphant mår alldeles utmärkt (Ljudbok)
Jacobsen Roy, De osynliga
Jensen Carsten, Vi, de drunknande
Johansson Elsie, Glasfåglarna
Johansson Elsie, Mosippan
Johansson Elsie, Nancy
Karlsson Jonas, God Jul
Kent Hannah, Det goda folket
Krapu-Kallio Solja, Westins bageri & kafé
Liljeroth Anne, Bara människor
Liljeroth Anne, Vanliga människor glömmer och går vidare
Lunde Maja, Binas historia
Lykke Nina, Nej och åter nej
Navin Rhiannon, Ensam kvar
Nicholson Joy, Klanerna i Palos Verdes
O'Farrel Maggie, Det måste vara här
O'Flanagan Sheila, Saker vi inte säger
Ólafsdóttir Audur Ava, Ärr
Riley Lucinda, De sju systrarna
Riley Lucinda, Skuggsystern
Riley Lucinda, Stormsystern
Säfstrand Caroline, Alltid din dotter (Ljudbok)
Wahlberg Karin, Lätta ditt hjärta (Ljudbok)
Zweigbergk Helena von, Ur vulkanens mun

Deckare/Thrillers/Spänningsromaner (31)
Baldacci David, Dagen noll
Börjlind Cilla & Rolf, Kallbrand (Ljudbok)
Child Lee, Dold identitet (Ljudbok)
Child Lee, Ingen återvändo (Ljudbok)
Child Lee, Midnattslinjen (Ljudbok)
Ericson Pernilla, När du vänder dig om (Ljudbok)
Fellowes Jessica, Mysteriet på Asthall (Ljudbok främst)
Griffiths Elly, Den mörka ängeln (Ljudbok)
Jackson Stina, Silvervägen
Jewell Lisa, Jag fann dig
Juhlin Cherstin, Anagram (Ljudbok)
Juhlin Cherstin, Bryggan (Ljudbok)
Juhlin Cherstin, Collage (Ljudbok)
Mattsson Set, Kvinnan vid kanalen (Ljudbok)
Mårtenson Jan, Helgeandsmordet (Ljudbok)
Nesser Håkan, Borkmanns punkt (Ljudbok)
Nesser Håkan, Det grovmaskiga nätet (Ljudbok)
Neurath Carolina, Brännmärkta (Ljudbok)
Olsson Hans, Museion
Oswald James, Bödelns sång
Penny Louise, En ljusets lek
Redondo Dolores, Den osynlige väktaren
Rudberg Denise, Åtta steg bakom (Ljudbok)
Rydahl Thomas, Eremiten
Sten Camilla, En annan gryning
Tangen Geir, Maestro
Theils Lone, Flickorna på Englandsbåten
Thórarinsson Árni, Häxans tid
Ullberg Westin Gabriella, Ensamfjäril (Ljudbok)
Ullberg Westin Gabriella, Springpojken
Winspear Jacqueline, A dangerous place


Fakta, biografier och memoarer (15)
Bowen James, Gatukatten Bob (Ljudbok)
Bremmer Fatima, Ett jävla solsken
Buergenthal Thomas, Pojken som överlevde förintelsen (Ljudbok)
Christiansen & Bergqvist, Kjelle Berka från Högdalen
Flinck & Lahger, Thorsten Flinck, en självbiografi (Ljudbok)
Kayhan Baris, Nätverket - Södertäljemaffians uppgång och fall
Larsson Elin och Sergel Emil, Mina äventyr som djungelpilot
Persson Leif GW, Professor Wille Vingmutter, mästerdetektiv
Rosling & Härgestam, Hur jag lärde mig förstå världen (Ljudbok)
Törnkvist Ann, Följ fucking order
Unge Christian, Har jag en dålig dag kanske någon dör (Ljudbok)
Uusma Bea, Expeditionen: min kärlekshistoria
Vallgren Carl-Johan, Mikael Persbrandt, Så som jag minns det (Ljudbok)
Wennerholm Magnus och Janglind Emma, Varför gråter inte Emma? (Ljudbok)
Åsbrink Elisabeth, Och i Wienerwald står träden kvar

Ungdomsböcker (7)
Cederlund Charlotte, Middagsmörker (Ljudbok) 
Cederlund Charlotte, Gryningsstjärna
Cederlund Charlotte, Midnattsljus
Green John, Sköldpaddor hela vägen ner (Ljudbok)
Magorian Michelle, Impossible!
Säfström Elin, Sömnernas sömn
Säfström Elin, Visheten vaknar

Novellsamling (1)
Lahiri Jhumpa, Främmande jord

8 kommentarer:

  1. Museion tyckte jag om, så klart :) Börjlinds serie påbörjade jag förra året. Ska försöka komma ihåg att läsa vidare i den...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är inte lätt med alla serier... Men väldigt trevligt.

      Radera
  2. Vit Krysantemum och Lucinda Rileys böcker är så bra.

    SvaraRadera
  3. Flera böcker som jag kommer att läsa finns på din topplista, det lovar ju gott :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, jag hoppas att du kan tycka lika bra om dem. Risken är bara när förväntningarna blir lite för höga.

      Radera
  4. Ett jävla solsken var en av årets bästa hos mig också. Persbrandts bok gjorde mig mest matt ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag förstår vad du menar med Persbrandts bok. För mig hamnade den högt för att den väckte så många olika känslor i mig.

      Radera