måndag 31 december 2018

Barn av sin stad av Per Anders Fogelström

Den andra boken i stadsserien som börjar med Mina drömmars stad!

Baksidestext: På Söder i Stockholm bor Lotten Nilsson, änka efter hamnarbetaren Henning, och hennes barn. De är barn av en stad som under1800-talets sista år genomgår en våldsam utveckling. Men vägen till ett bättre liv är fortfarande lång. 


Jag köpte hela serien 2017 och lovade mig själv att åtminstone läsa en bok per år, men jag hade inte räknat med att jag skulle skjuta upp det så jag fick sträckläsa de två sista dagarna på året.

Trots att jag älskade Mina drömmars stad så fanns det ett litet motstånd i mig att ta mig an den här. Men i slutändan är det oftast dessa böcker som hör till de bättre. En bok som kräver lite mer av en och då också blir något mer än ett kort tidsfördriv. Sen får jag skylla på att jag faktiskt betat av Else Johanssons serie om Nancy i år också och ville ha ett hopp mellan dem. Den utspelar sig visserligen vare sig i Stockholm eller under samma tid men handlar ändå om ett dåtida och rätt fattigt Sverige.

Eftersom jag även håller på med släktforskning vet jag att min farfars far och farfars mor bodde i Stockholm medan den här boken utspelar sig och att de som många andra kämpade på som vanliga arbetare. De bodde på många olika adresser och både på Söder, Gamla stan och även Djurgården innan de flyttade till Charlottenburg på Reimersholme runt 1890.

Jag fångas verkligen av personerna som Per Anders Fogelström skriver om. Även det står om Lotten i baksidestexten är det den äldsta och ansvarstagande dottern Emelie som känns som bokens huvudperson. Men vi får följa alla syskonen. August som försöker hitta sin plats bland de mer välbeställda, Gertrud som är den mer lättsamma och minstingen Olof som alltid lider av sin svaga hälsa. Även Tummen och hans familj finns med i bakgrunden.

Miljön är väldigt målande beskriven precis som förra boken och jag förstår verkligen varför den här serien är så populär. Även människornas känslor finns där och det är lätt att se varför folk agerar som de gör. Med så mycket fattigdom finns det mycket rädslor och det tar inte alltid fram det bästa i folk. Sen finns det alltid de som försöker stötta så mycket de bara kan.

Jag är riktigt glad över att jag läste den här i år och ser fram emot att ta nästa bok under 2019!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar