tisdag 25 december 2018

Helgeandsmordet av Jan Mårtenson

Första boken om Homan!

Handling: Kan man vakna en morgon och få brev från sin pappa som dog för tio år sedan? Kan man om natten se sig själv ligga död med en pistol i handen på en tavla? En målning som nästa dag bara visar en skogsidyll. Är den vackra Viveka Berger överspänd, förvirrad, eller finns det någon som försöker driva henne till självmord?Möt den stillsamme antikhandlaren Johan Kristian Homan från Gamla stan i den första boken om honom och den vackra siameskatten Cléo de Merode.


Den här boken kom ut 1973 och har några år på nacken. Nästan lika många som jag själv har. Jag har läst någon enstaka deckare förut av Jan Mårtenson men kan inte säga att jag hade koll på stilen.

Jag tycker om att läsa deckare som är skrivna för länge sedan. Mycket för att få känna av tidsandan fast på ett rätt avslappnat sätt. Sjöwall och Wahlöös böcker är ett typiskt exempel på det. Men jag vet inte om jag kände av det på samma sätt här. Det var en del Stockholmsmiljö men kanske inte så pass mycket att jag skulle kunna ha placerat in det på rätt år. 

Sen har Jan Mårtenson blivit känd för sitt matintresse och att det har inkluderats i böckerna. Och jag märker av det lite grand men inte så mycket som jag trodde. Men jag gissar att det utökas i böckerna framöver.

Homan är en sympatisk man men som gärna firar när han fått in lite pengar med en god måltid. Så han njuter av livets goda. Jag kan inte säga att jag känner honom jättebra efter en bok men tillräckligt för att tycka om honom.

Det här är helt enkelt en trevlig pusseldeckare men inte särskilt märkvärdig. Troligtvis tar jag och lyssnar några till men kan inte säga säkert att jag tänker beta av hela serien. Det är närmare femtio böcker skrivna idag!

Mitt betyg blir 3 av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar