måndag 10 december 2018

Dagen noll av David Baldacci

Första boken om John Puller!

Handling: Inget är vad det ser ut att vara.

Krigshjälten John Puller arbetar inom den amerikanska arméns kriminal polis och har rykte om sig att vara deras absolut skickligaste utredare. När en familj med militär koppling hittas brutalt mördad i ett avlägset hörn av West Virginia skickas Puller därför omgående dit för att undersöka saken.

I sin jakt på sanningen slår Puller sig ihop med ortens kriminalpolis, Sam Cole, en kvinna som i likhet med John har sina egna demoner att kämpa mot. De båda mordutredarna inser snabbt att fallet är betydligt mer komplicerat och omfattande än det först verkat. Ett villospår leder till ett annat och Puller och Cole förstår att detta är en utredning där ingenting är vad det ser ut att vara.

När de båda utredarna upptäcker planerna på en hotande sammansvärjning vars följder kommer att nå långt bortom West Virginias berg, tvingas Puller att vända sig till den enda person han vet kan avstyra katastrofen. Puller vet att han måste besegra sitt lands fiender för att undvika total förödelse. Men tiden rinner snabbt iväg och man kan inte döda någon man inte vet är på väg.



För ett tag sen såg jag att den fjärde boken i den här serien kom ut och jag blev lite nyfiken. Så häromveckan när jag var hemma hos min bror och såg att han hade första boken i serien (och gissningsvis några till) så lånade jag hem den. Den här tiden på året går läsningen generellt trögt så en fartfylld thriller passar utmärkt. Hellre det än att inte läsa något.

Huvudpersonen påminner mycket om Jack Reacher (av Lee Child) men jag gillade den här boken betydligt mer än de senaste jag läst av Lee Child. John Puller är militärpolis precis som Jack Reacher var. Men han skickas iväg i tjänstens namn, i alla fall i den här boken vilket ger honom aningen mer lagliga befogenheter. Sen om allt han faktiskt gör är lagligt är nog mer tveksamt. Men han gör det i de godas namn.

Jag kommer definitivt ta mig an fler böcker i serien men sen gäller det åt att de skiljer sig tillräckligt åt för att vara intressanta att läsa. 

Betyget blir en svag fyra av fem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar