söndag 23 juni 2019

Felsteg av Maria Adolfsson

Den första delen i Doggerlandserien.

Handling: Det är morgonen efter oistra, den stora ostronfesten i Doggerland. En kvinna vaknar bakfull på ett hotellrum, i sällskap med fel man. En annan kvinna hittas brutalt ihjälslagen i sitt kök. Kriminalinspektör Karen Eiken Hornby får i uppdrag att leda mordutredningen, som inte underlättas av att hennes arrogante chef varit gift med offret.
Kanske började allt redan i det märkliga kollektivet på sjuttiotalet. Kanske med ett telefonsamtal i våras. Kanske finns sanningen i byskvallret på puben Haren och Kråkan.
Karen inser att hon måste hitta ett alibi åt en av de misstänkta för att själv slippa skylta med sina misstag. Samtidigt växer en vänskap fram mellan henne och offrets dotter.
Karen Eiken Hornby har återvänt till Doggerland för att glömma sitt förflutna med hjälp av arbete, alkohol och män hon inte tycker om. Nu tvingas hon navigera mellan egna och andras felsteg.



Uppläsare: Angela Kovacs

Den här boken kom under förra året och i början av det här året (2019) kom del två i serien. Det här är en deckare som jag snabbt kommer in i. Jag kan inte säga att jag faller för huvudpersonen direkt. Kanske för att man inte får lära känna henne från hennes bästa sida från början (rejält bakis efter en festival). Men ju längre in i boken jag kommer, desto mer gillar jag henne. Det är också tydligt rätt tidigt att det är något som hänt tidigare i hennes liv som hon inte vill prata om.

Jag gillar serier som utspelar sig på öar. Även om det inte är jättetydligt här mer än att det är lite mer lantlig stämning och att det ingår en del färjor eller fartyg. Relationsmässigt finns det både väldigt goda vänner men också en del strul med kollegor och att orka hantera dem på ett bra sätt.

Själva fallet i boken är väl den svagaste delen. Jag gillar delen att vi själva inte har en aning om vad som hänt och slipper kapitel med en "kursiv mördare". Men sakta får vi genom Karen en känsla att det kan ha något att göra med offrets ursprung. Eller är det för långsökt? Upplösningen känns sådär faktiskt. Men eftersom jag verkligen gillade boken för övrigt så får den ändå ett bra betyg för att vara den första boken i en serie.

Betyg 4 av 4.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar