söndag 16 juni 2019

Minns du den stad av Per Anders Fogelström

Den tredje delen i serien!

Handling: Ett nytt sekel, ett nytt samhälle, en ny stad: under 1900-talets första år blir Stockholm en storstad - gammalt rivs och nytt byggs upp. Kriser och storstrejker men också stora framsteg påverkar vardagen även för arbetarfamiljen på Fjällgatan på Söder. 

Än en gång får jag läsa om ättlingarna till Henning och Lotten Nilsson samt lite om Hennings kompis Tummen och hans släkt. Det är ett kärt återseende av karaktärerna.

Boken utspelar sig under åren 1900- 1925 så det hinner hända rätt mycket. Här känns det också som att Per Anders Fogelström har en mer detaljerad bild av historien i Stockholm vilket vävs in i kapitlen. Det är en orolig tid med både svåra och goda tider.

Det är många karaktärer i boken så det är nog bara Emelie som jag känner att jag kommer riktigt nära. Men det är inget som stör för boken har så mycket som är bra och intressant. Och det känns som de här karaktärerna verkligen kan ha levt. De finns dessutom i flera olika samhällsgrupper och därigenom blir boken så mycket mer informativ.

Jag tycker verkligen om serien men jag har svårt att sätta fingret på vad som gör den så speciell. Jag vet ju att jag har anfäder som bodde i Stockholmstrakten under den tiden och bara det gör det lite speciellt. Men det är ändå något med människorna och se hur både de och Stockholm utvecklas med åren. Och vissa kämpar i alla lägen och vissa försöker lite andra vägar. 

Min plan är att läsa en bok om året i den här serien. Men så fort jag är klar med en vill jag egentligen bara fortsätta. Så jag får se när jag tar mig an nästa. 

Betyg 4 av 5.

4 kommentarer:

  1. Åh, det där är en helt fantastisk serie.

    SvaraRadera
  2. Underbar bokserie! Mina drömmars stad är en stor klassikerfavorit hos mig, men hela serien är verkligen läsvärd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller helt med även om jag bara kan uttala mig om de tre första böckerna.

      Radera