måndag 10 juni 2019

Sambo på försök av Beth O'Leary

En feelgood med ett udda samboförhållande!

Handling: Tiffy Moore behöver ett billigt boende omedelbart. Leon Twomey jobbar nätter och är i stort behov pengar. En annons kopplar ihop de två främlingarna. Deras vänner tycker att idén är galen, men egentligen är det den perfekta lösningen i Londons tokdyra bostadsbubbla: Leon innehar lägenheten dagtid medan Tiffy jobbar, och på kvällarna och nätterna är den hennes.

Trots att de aldrig träffats kommer Tiffy och Leon allt närmare varandra. Och med struliga ex, jobbproblem och en felaktigt fängelsedömd bror smälter deras världar samman till en. Men kan man verkligen bli kär i någon man aldrig träffat?


Uppläsare: Frida Hallgren

Det här är en väldigt lättlyssnad bok som engagerar mig snabbt. Den har flera saker som jag verkligen gillar hos en feelgood. Det finns lite tyngre saker som behöver hanteras och en skön känsla mellan huvudpersonerna. Även om en stor del av kommunikationen sker via lappar i första halvan av boken, men det gillar jag lite extra. Det finns också en hel del roliga inslag som får mig att fnissa till.

Sen finns det vissa saker som jag har svårare för - som när en person blir lite väl borta och virrig när pinsamma saker händer eller ältar något lite väl länge (men det var ok ändå den här gången). Eller intima stunder när jag lyssnar på boken i fråga. Det blir liksom lite för nära när en röst säger orden.

En sak jag funderar över är hur vissa uttryck ser ut på engelska. Frida Hallgren säger "aaahhh" lite då och då när karaktärerna tycker att något är jobbigt/pinsamt. Om jag minns rätt säger båda huvudkaraktärerna så vid några tillfällen och här blir ett sånt uttryck så otroligt tydligt när det är en uppläsning.

Men trots delarna som jag har lite svårt för gillar jag verkligen boken som helhet. Jag fångas av karaktärerna och personerna de har kring sig. Och att det är lite olika sidohistorier som driver berättelsen framåt och gör den lite extra intressant.

Betyg 4 av 5.

2 kommentarer:

  1. Den här är jag nyfiken på :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte om den trots att allt inte var helt enligt vad jag föredrar.

      Radera