tisdag 9 februari 2021

Cyklonvarning av Christina Wahldén

Andra boken i Darwindeckarserien.

Handling: Det är jul och en våldsam cyklon närmar sig Darwin. Polisen Bluey härjas av minnen från sin barndom, då hans bror dog i katastrofen Tracy på juldagen 1974. Kollegan Jess är rädd att anpassa sig för mycket till poliskårens vita normer. Den svenska konststudenten Greta är mitt uppe i sin nya kärleksrelation. Samtidigt ökar brottsligheten i trakten. Användningen av drogen crystal meth har eskalerat och skördar fler och fler offer. När en ung man hittas ihjälskjuten dras Bluey och Jess in i utredningen. Snart inser de att majoriteten av de drabbade tillhör ursprungsbefolkningen, och medan cyklonen rycker närmare uppdagas en långt mer obehaglig historia än de kunnat ana.

Det var ett trevligt återseende av karaktärerna i boken. Dels av Bluey och Jess men även människorna runt dem som bland annat den svenska Greta.

Det är en speciell stämning i boken eftersom det är en cyklon på gång i området samtidigt som julen närmar sig med stormsteg. Och cykloner är verkligen inget positivt i Blueys ögon eftersom han förlorade sin lillebror i en annan cyklon, många år tidigare. Vi befinner oss också en hel del hos ursprungsbefolkningen och får ta del av orättvisorna som de drabbas av och vilken motvind de har i att faktiskt bli accepterade och klara av att ha ett vanligt liv. 

Under första halvan av boken handlar det mest om alla personer som är med och hur deras liv ser ut. Det är först i andra halvan som det händer lite mer i polisarbetet och där den känns mer som en vanlig deckare och med en väldigt spännande upplösning. 

Jag tycker verkligen om den här serien och den ger mig en känsla för Australien ur lite andra perspektiv. Samtidigt är jag medveten om att författaren är svensk - även om hon befunnit sig mycket där. Det blir lite frågan kring vem som äger historien. Men eftersom hon gör det så bra och enligt mig så varsamt så känns det ändå rätt. 

Tyvärr så har den här boken kommit ut rätt nyligen så jag lär än en gång få vänta rätt länge på en fortsättning.  

Betyg 4 av 5 i klassen deckare.

2 kommentarer:

  1. Ja, det var ju detta jag var rädd för... Är ju helt galen i filmer av den här sorten, därför lockade boken en hel del. Nu lockar den ännu mer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag kan tänka mig det. Men det är ändå mest en deckare och en bok om folket och miljön.

      Radera