lördag 30 juli 2022

Ensamma tillsammans av Jörgen Löwenfeldt

En tunn men ändå så innehållsrik bok!

Handling: Johan har kommit in på psykologprogrammet på Karolinska Institutet. Där träffar han Eva. Hon är hemlighetsfull och tycker att de ska vara blanka för varandra. Men Johan börjar ändå berätta. Om sin barndoms tristess. Om hur han lyckats göra sig ekonomiskt oberoende på nätpoker. Om hur han fyller väggarna i sin dyra lägenhet med illustrationer. Om hur han lägger ut sin egen konst på nätet, och om hur hypen kring hans verk drar igång och föder en fåfäng jakt på allt fler likes.
En dag är Eva borta. Johan inser att han inte vet någonting om henne. Och när han börjar leta inser han att inget som dyker upp om henne stämmer överens med den bild han har byggt upp.

Det här är en sån där bok som det verkligen inte är lätt att skriva om. Vi får följa Johan som verkar vara en person som går sin egen väg och där saker både går och inte går som han tänkt. Han har inte lyckats med sin tänkta karriär. Men i gengäld har han tjänat in massa pengar på nätpoker och behöver inte oroa sig över pengar. Men dagarna är rätt tomma och han söker sig plötsligt till psykologprogrammet för att göra något nytt.

Boken börjar med att Johan börjar på psykologprogrammet och jag kastas verkligen tillbaka till min studietid. I synnerhet den andra omgången (även jag pluggade mer än en omgång) och där jag också var lite äldre än de som kom direkt från gymnasiet. Och även där var vi några av de äldre som slog oss ihop. 

Men det boken till stor del handlar om är att befinna sig i den digitala åldern och jakten på likes. När jag var ung var det oftast de mer utåtriktade som fick mest uppmärksamhet eftersom de gärna ställde sig i centrum. Annars var det mest om man hamnade i tidningen eller tv som andra blev uppmärksammade. I dagens samhälle kan även den mest anonyma få massa uppmärksamhet genom sociala medier. Och vem som helst kan jaga likes. 

På utbildningen träffar Johan Eva och han faller verkligen för henne. Men Eva är ytterst hemlig av sig och en dag är hon bara borta. Relationen i sig väcker rätt många tankar hos mig och den kan nog tolkas på rätt många olika sätt.

Trots att boken är på knappt 200 sidor så handlar den om så mycket som man kan prata om. Det är utbildningar, förväntningar, personligheter, konst (här skulle jag verkligen vilja se Johans verk), sociala medier och kickar man kan få på nätet, relationer till både föräldrar, vänner och någon man är intresserad av. Med andra ord passar den utmärkt som bokcirkelbok om man vill ha en kort men ändå tänkvärd bok. Och för mig som köpte den på bokrean för att jag trodde att den skulle passa både sambon och mig längtar efter att även han ska läsa den så vi kan prata om den. 

Betyg 4 av 5!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar