torsdag 8 september 2022

Hennes nya namn av Elena Ferrante

Den andra delen i Neapelkvartetten!

Handling: Lilas äktenskap med charkuterihandlaren Stefano Carracci visar sig redan på bröllopsnatten katastrofalt och Lila försöker att med alla medel ta sig ur det. När hon av hälsoskäl skickas till ön Ischia för en sommarvistelse övertalar hon Elena att följa med som betald sällskapsdam, men vistelsen får oanade följde för dem båda och inverkar drastiskt på deras framtida liv.

Den minutiöst skildrade vänskapen mellan Elena och Lila pendlar mellan sårande nonchalans och djupaste samhörighet. I Hennes nya namn få den sin fortsättning när de båda flickorna mognar till unga kvinnor och tvingas betala ett smärtsamt pris för det, var och en på sitt vis.

Den här boken tar vid där den första boken slutar. Och förra boken läste jag för drygt tre år sen. Trots det kändes det som att jag inte glömt jättemycket. Däremot är det såå många olika människor med men det finns ett persongalleri på närmare femtio personer som stöd i början av boken. 

Liksom i förra boken beskrivs de unga kvinnornas komplicerade vänskap. Och även den tuffa uppväxten där de valt att gå två helt olika vägar. Lila genom att gifta sig och inser att det inte var hennes mest smarta val i livet. Och Elena satsar istället på sina studier. 

Min läsning av boken går oerhört trögt. Jag vet inte om det beror på att jag börjat jobba igen efter semestern eller för boken (troligtvis en kombination). De första två tredjedelarna går trögt för mig men sen tar det fart. Nu får jag se hur jag gör med den tredje delen.

När boken väl är utläst så känns det ändå som att den är bättre än när jag var mitt uppe i läsningen. Tidsandan och miljön gör mycket när jag tänker tillbaka. Kanske för att i synnerhet Lilas liv sätter spår i mig. Och hur hon hela tiden gör det så svårt för sig i sitt sätt att vara. Men också för Elena som kämpar för att få något annat än det som finns för henne hemma. Och hur lätt det är att tvivla på sig själv. Jag tycker också att de unga kvinnornas inbördes relation beskrivs så bra. 

Nu finns det två böcker kvar i serien och jag får se om jag fortsätter. Jag både vill och inte vill. Men tiden får utvisa hur det blir.

Betyg 3+.

2 kommentarer:

  1. Jag tog god tid på mig med att läsa den här kvartetten. Tyckte trots allt att det var värt det. Flera av delarna lyssnade jag på som ljudbok. Tyckte det gick lättare på något sätt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kanske borde testa att lyssna på den. Mamma lyssnade på serien och tyckte att den var jättebra men jag brukar vilja läsa den här typen av böcker. I synnerhet när de är så tjocka. Men det gick som sagt lite segt med läsningen.

      Radera