måndag 18 januari 2010

I själ och hjärta av Maeve Binchy

Det här är en klassisk Maeve Binchy-bok med skillnaden att det finns väldigt många personer man får möta.

Handling: Nunnorna i ledningen för St Brigids hospital i Dublin ger läkaren Clara Casey den otacksamma uppgiften att bygga upp en hjärtklinik från grunden i en lagerlokal ute på gården. Mot alla odds tar hon på sig jobbet, trots att hon redan har mer än fullt upp med att få privatlivet att fungera i och med en skilsmässa och två struliga tonårsdöttrar.

Clara Casey skrider till verket med sin sedvanliga målmedvetenhet och organisationsförmåga och hon lyckas rekrytera sin personal på de mest oväntade ställen. På en parkeringsplats hittar hon den polska invandrarflickan Anja som putsar vindrutor. Anja har kommit till Irland i jakten på lyckan efter ett olyckligt äktenskap och får genast jobbet som Claras personliga assistent.

Nyblivne läkaren Declan har nyss avslutat sina medicinstudier och finner till sin stora glädje och sin stora förskräckelse att arbetsuppgifterna och ansvaret på Claras hjärtklinik vida överstiger hans erfarenhet och kompetens.

Fader Brian Flynn, som läsaren känner igen från Den magiska källan, råkar ut för förtal av en av församlingsmedlemmarna och söker tjänsten som sjukhuspräst på Claras klinik för att komma undan ryktesspridaren. Resultatet blir en hjärtklinik som inte liknar någon annan.

Den här boken gick väldigt fort att läsa trots att den var på 427 sidor. Den rymmer så många människoöden och man vill fort läsa vidare för att se hur det går. I de flesta fall går det väldigt eller ganska så bra men det finns även några som inte har sådan tur i livet.

Jag läste i en annan recension om boken att många från tidigare böcker dyker upp här som patienter eller anställda vilket är lite kul och får mig att leta upp de jag missat. Jag kände själv igen sjuksköterskan Fiona som var med i Stjärnklara nätter och som jag läste för några år sedan. Men de jag läst av henne tidigare var för så länge sedan så att jag inte längre minns huvudpersonerna.

Sammanfattningsvis är det en väldigt trevlig bok men inget litterärt mästerverk.

2 kommentarer:

  1. Maeve Binchys böcker brukar vara mysiga! Ska läsa denna - när jag får tid nån gång :-).

    SvaraRadera
  2. Jag tror att min mamma har Tara Road och är lite sugen på att låna den. "Problemet" är bara att jag har så många olästa böcker nu.

    SvaraRadera