lördag 2 januari 2010

Bokfrågornas ABC - bokstaven F

Här kommer LillaO:s frågor om bokstaven F:

1. Frihet är viktigt och böcker handlar inte sällan om längtan efter detsamma. Berätta om en bok som du tycker handlar om frihet!

Den jag först kom att tänka på var boken Budskap från andra sidan av Marlo Morgan om en amerikansk kvinnas vandring över den Australiensiska kontinenten tillsammans med en isolerad stam med nomadiserande aboriginer. Nu när jag surfade på boken lite snabbt såg jag att äktheten ifrågasätts. Men oavsett så handlade det om att leva ett med naturen vilket är en form av frihet. Men i och för sig ingen frihet jag söker efter.

2. Böcker blir ofta film. Vad gör du helst och oftast först, ser filmen eller läser boken? Brukar du se filmatiseringar av böcker du läst?

Helst läser jag bara boken men ibland ser jag även filmen den bygger på. Det är sällan jag väljer att läsa en bok när jag redan sett filmen den bygger på.

3. Berätta om en riktigt bra filmatisering av en bok!

Här blir jag lite klyschig och säger Sagan om ringen (alla tre böckerna - och filmerna).

4. Jag vill att du uppmärksammar en författare som du tycker får på tok för lite utrymme.

Oj, det här var en riktigt svår fråga. Liselott Willén kanske. Det är inte många som känner till henne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar