onsdag 12 maj 2010

Bokfrågornas ABC - bokstaven X

Här kommer lite bokfrågor om bokstaven X. Lilla O är den som frågar som vanligt.

1. XXX avslutar brev med kyssar. Någon bokkyss du minns mer än någon annan?

Jag har för mig att det stod om kyssar (och en hel del mer) i Jean M Auels bok Hästarnas dal. Boken där Ayla möter Jondalar och får känna på riktig kärlek.

2. Malcolm X tillhör de stora ledarna i världshistorien. Berätta om en bok som handlar om en eller flera ledare.

Här kommer jag inte på någon speciell bok tyvärr. Jag läste i och för sig en halv bok för jättelänge sedan om Anwar Sadat, Egyptens president som sedan blev dödad. Jag tror det var hans fru som skrivit den.

3. Mina barn är så små att hemmet fortfarande är fritt från xbox eller någon annan spelkonsol. Trots detta (eller just därför) vill jag att du berättar vilken bok du skulle vilja göra om till spel för just xbox (för bokstavens skull då…)

Cormac McCarthys bok vägen skulle säkert kunna bli ett ruggigt spel där det gäller att ta sig fram till havet. Annars Jonathan Safran Foers bok Extremt högt och otroligt nära kan man nog göra om till spel där Oscar letar efter personer med ett visst efternamn i New York för att se vart en viss nyckel leder.

4. Den som lider av xenofobi är rädd för det som är främmande. Främlingsfientlig med andra ord. Har du läst någon bra bok som handlar om detta?

Lena Sundström har skrivit boken Världens lyckligaste folk. Den handlar om danskarna som nu röstar på partier gör det svårare och svårare för invandrarna och folket blir mer och mer främlingsfientligt (med många undantag såklart).

1 kommentar:

  1. Ja det är väl lite mer än kyssar i Hästarnas Dal. Smygläste den som allt för liten. Tyckte riktigt mycket om Världens lyckligaste folk!

    SvaraRadera