lördag 12 juni 2010

Bokfrågornas ABC - bokstaven Ä

Nu är det näst sista gången av Lilla O:s frågeomgång. När jag läste frågorna tyckte jag först att de verkade lätta men sen var det inte lika lätt att komma på svar.

1. Berätta om en bok som beskriver ett riktigt lyckligt, konstigt, hemskt eller kanske tråkigt äktenskap.


Här kom jag att tänka på Karin Fossums bok Jonas Eckel vars äktenskap inte blev som han tänkt sig. En kort, obehaglig men bra bok.

2. Ärlighet varar längst brukar det heta. Vilken bok tycker du om som tar upp ärlighet eller bristen därpå?


Mot all förmodan blev den här frågan svårast. Jag hade jättesvårt att hitta en sådan bok som jag tyckte passade in till 100%. Min sambo har i och för sig skrivit en bok om lögner men tyvärr inte fått den utgiven. Därför får det bli Mons Kallentofts bokserie om Malin Fors där hon eftersöker ärlighet från sina föräldrar eftersom det är något som gror i familjen.
3. Vilken bok är den ultimata äventyrsboken?

Här finns det lite olika som passar in men jag väljer Sagan om ringen-serien.


4. Änglar finns dom? Har du läst någon bra bok där änglar förekommer?


I både Mons Kallentofts och Johan Theorins böcker finns det viskande röster som nog kan beskrivas som änglar. Eftersom jag redan tagit upp Mons Kallentoft får det bli Johan Theorins bok Nattfåk (jag har inte läst hans senaste än tyvärr).

Bonusfråga:

5. Vilken är den äckligaste boken du läst?

Jag blev riktigt äcklad (och illa berörd) när jag läste SOS från mänskligheten av Johanna Nilsson. Det var vissa avsnitt som blev lite för mycket för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar