lördag 7 augusti 2010

Bedragen av Katerina Janouch

Den här boken har legat till sig lite i bokhyllan men kändes helt rätt att läsa under vår Ålandssemester (med lite vin i plastigt vinglas liknande färgen på bokens omslag).

Handling: Cecilia Lund älskar sitt jobb på sjukhuset där hon befinner sig mitt i livets mest dramatiska ögonblick, födelse och död. Privat tuffar det på, med fyra barn och äkta maken John som är fotograf samt hus i en trevlig förort. Varje dag är fylld till brädden men hon är ganska nöjd. Och så som det alltid varit, ska det alltid förbli - eller?

En oväntad händelse slår plötsligt sönder deras tillvaro. Det ringer på familjens dörr och där ute i vinterkylan står en främmande ung man, Simon. Han hävdar att John är hans far och han själv frukten av en passionerad tonårsförbindelse. Just då förbereder John en längre utlandsresa. Cecilia står med ens ensam och konfronteras med den hemlighetsfulle Simon, samtidigt som sprickorna i hennes och Johns relation blir allt djupare. Runt familjen vävs ett nät av oförklarliga händelser och svek. Det är inte helt lätt att avgöra vem som är bedragen - och vem som bedrar.


Ett tag var jag övertygad om att jag inte skulle läsa fler böcker om Cecilia Lund men den tog sig som tur vad. För mig beror det nog på att vi är så totalt olika. Jag har lite svårt för hennes ilskna humör och hur det tar sig i uttryck. Men det är nog för att jag själv är en väldigt lugn person. Samtidigt får jag en känsla av att Katerina Janouch delar med sig av erfarenheter från sitt eget familjeliv utan att för den skull kopiera något. Och det gör att boken känns äkta på många sätt.

Jag är i alla fall nyfiken på hur det ska gå för henne och hennes familj. Hur hon ska hantera sin kommande situation. Så jag kommer att köpa hennes nästa bok.

4 kommentarer:

  1. Den boken har "legat till sig" i min bokhylla ett tag också....får se ifall jag får lust att ta upp den snart....lite nyfiken blir jag ju av ditt inlägg. ;-)

    SvaraRadera
  2. Jag har ungefär samma humör som Cecilia tyvärr och kunde identifiera mig med henne ganska bra.

    SvaraRadera
  3. Amy: Jag har beställt andra boken nu så den var i alla fall så pass bra.

    Enligt O: Ajdå. Men jag inser att om jag bara läste böcker om personer som påminner om mig själv så skulle bokläsandet bli väldigt tråkigt.

    SvaraRadera
  4. Jag tycker det är kul att hon skriver böcker inom två olika gangrar, min sambo beställde hem Svenska kvinnors hemliga sexuella fantasier till mig när jag bad om en bok som han trodde att jag skulle gilla. Och jag måste säga - jag älskade den!

    SvaraRadera