lördag 7 augusti 2010

Is och vatten, vatten och is av Majgull Axelsson

En helt ok bok av Majgull Axelsson men inte i klass med Aprilhäxan.

Den handlar om Inez och Elsie som är tvillingar. Om hur nära de är varandra som barn och hur de under uppväxten kommer allt längre från varandra. När Elsie föder sonen Björn är splittringen total. Inez tar hand om Björn medan Elsie går till sjöss.

Boken handlar också om Susanne och Björn, kusiner som växer upp som syskon. Björn som plötsligt är en populär popsångare och Susanne som känner sig osynlig och osedd, mest av allt av sin mor Inez.

Slutligen får vi följa en vuxen Susanne, nu känd författare och är med på ett forskningsfartyg. Någon tar sig in i hennes hytt när hon inte är där och lämnar spår efter sig. Varför?

Sakta får vi lära känna de olika personerna och får svar på de flesta av våra frågor.

Jag tyckte om Is och vatten, vatten och is men den hör inte till hennes bästa. Jag tycker om hennes språk och hur hon skildrar de olika personerna i sina böcker. Däremot störs jag av av känna att något hemskt kommer att hända. Det blir lite av ett antiklimax när det händer och det var inte riktigt som jag trodde. Vilket jag menar på ett positivt sätt. Efter det tar boken lite extra fart för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar