torsdag 9 augusti 2018

Det måste vara här av Maggie O'Farrell

En lättläst roman med irländsk touch!

Handling: Daniel Sullivan är en man med ett komplicerat liv. Han är en tvättäkta New York-bo som numera bor på irländska vischan, han har barn i Kalifornien han aldrig träffar och en pappa i Brooklyn han avskyr. Hans fru Claudette plockar utan att blinka fram geväret om någon skulle våga sig in på deras mark. Claudette var en av de mest omtalade kvinnorna i filmvärlden innan hon drog sig tillbaka till lugnet på den avsides gården där de bor. 

Men en oväntad upptäckt och en kvinna som Daniel förlorade kontakten med för 20 år sedan skakar om tillvaron som han och Claudette omsorgsfullt byggt upp. Avslöjandet får honom att tappa fotfästet och för honom långt bort från både fru, barn och hem. 


Jag har läst Sommaren utan regn från 2014 och Den hand som först höll min från 2015 av Maggie O'Farrell. Den första tycket jag väldigt mycket om medan jag inte fastnade lika mycket för den andra. Men den var fortfarande bra.

Det måste vara här har jag velat läsa rätt länge och hade nog tyvärr aningen för höga förväntningar på boken. Men det betyder absolut inte att den var dålig.

Boken handlar om Daniel och Claudette. Dem tillsammans och dem innan de blev ett par. Upplägget är helt klart annorlunda. Vi får historien berättad dels genom dem själva men också via väldigt många andra och möten som de har med dem. Det är helt klart ett intressant grepp men jag är rätt förvirrad innan jag faktiskt förstår upplägget. Ständigt nya personer och nya årtal (som hoppar fram- och tillbaka). När jag tänker tillbaka så gillar jag det som helhet men jag tror att min känsla för huvudpersonerna inte blev optimal. Eller det som jag tror ska vara huvudpersonerna.

Den här boken har ytterligare ett element som jag har lite svårt för och det är när jag-personen är ofokuserade. Det kom flera sådana episoder rätt tätt efter varandra. Vid något tillfälle handlade det om droger, i nästa så mådde någon inte bra utan avskärmade sig helt från samtalet som rådde i rummet trots att det var en intervju och så vidare.

Om jag ska summera så är historien i sig är rätt intressant och upplägget annorlunda. Men i mitt tycke som blir det en bok som handlar om så många fler än bara Daniel och Claudette. Och det var kanske meningen. Men personerna blir lite för flyktiga för mig. Jag förstår mig inte riktigt på Daniel. Och jag hade nog hellre sett att det gjordes något mer med Claudette och Ari istället för delen om Daniels förflutna.

Men trots att boken är väldigt ordrik (du behöver inte tänka mycket) så är den också väldigt lättläst och den flyter på snabbt för mig. Och det betyder att jag ändå ville läsa vidare trots att läsningen går lite trögare nu under min sista semestervecka.

Betyget blir 3+ av 5 (mellan 3.5 och 4). Goodreads har betyget 3,96 just nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar