måndag 13 augusti 2018

God Jul av Jonas Karlsson

En rolig och underfundig bok!

Handling: Det lackar mot jul i kommunhuset och ledningen diskuterar hur de ska kunna göra något festligt med husets fasad. Trots nedskärningar och stundande eventuella varsel är alla överens om att det vore trevligt att i år överraska med en spännande julhälsning för att sprida lite glädje till kommuninvånarna. Något speciellt och lite extra läckert, dock med noggranna krav på nollbudget.

Snart bjuds lokalpressen in för att dokumentera projektet som vittnar om den fina lagandan som råder i kommunhuset. Men julpyntningen visar sig vara svårare att genomföra än man först har trott. När Gunvald på fritidsförvaltningen har svårt att förstå vikten av att samarbeta förbyts julglädjen till regelrätt krigsföring.


Egentligen läste jag den här mest för att den var kort och jag hade en ruta i Sommarbingon 2018 som behövde fyllas i. Jag letade efter korta böcker och kände inte för någon av dem som står i hyllan och väntar. Då ramlade jag på den här (efter att ha googlat på korta böcker). Perfekt!

Jonas Karlsson är ju sällan fel. Sen är kanske temat lite udda men med gårdagens regnande och att semestern nu är slut så känns det som julen lär komma med stormsteg.

I den här boken får vi se hur det kan fungera på ett jobb. Inget får kosta men det ska ändå bli lite julmys. Men att få till det skapar så många oväntade problem. Här finns en radda av personlighetstyper. Sådana som finns på många olika platser. Och fördomarna om dem på andra avdelningar finns såklart också där.

Jag förstår snabbt hur boken kommer att sluta men roas ändå av hur vägen dit blir.

Betyg 4- av 5.

6 kommentarer:

  1. Den här tyckte jag mycket om. Lyssnade på den, Jonas Karlsson som författare och uppläsare är en väldigt bra kombo tycker jag. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag började att lyssna men var tyvärr lite för ofokuserad då. Så jag gick därför över till själva boken. Men han har en skön röst.

      Radera
  2. Tyckte den här var helt lysande. Mycket igenkänning i den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja det var det. Jag är glad att jag läste den.

      Radera
  3. En riktigt rolig bok tycker jag! Blir nog en julklassiker hos mig för jag har redan lyssnat på den två gånger och det blir nog en tredje i adventstid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj! Ja, då är det verkligen en julklassiker.

      Radera