måndag 5 november 2018

Syskonen av Tessa Hadley

En fin roman om fyra syskon och relationerna dem emellan!

Handling: Fyra syskon semestrar i sin barndoms sommarstuga. Roland kommer med sin nya fru som systrarna inte tycker om. Alice har med sig en gammal kärleks tonårsson som smider planer att förföra Rolands dotter. Fran kommer utan sin man som prioriterat turné med bandet. Och äldsta systern Harriet får sin självbild sönderslagen när passionen slår till. Nuet och det förflutna glider in i och påverkar varandra tills allt är förändrat.

Tessa Hadley är en ny författare för mig och jag blev nyfiken på den när den då och då dök upp i mitt Instagram- och bloggflöde med positiva kommentarer.

Det här är en rätt långsam berättelse om fyra vuxna syskon som återses i morföräldrarnas gamla hus som de nu äger. De behöver dessutom ta ett beslut på om de ska behålla huset eller sälja det. Dit kommer förutom de fyra syskonen Harriet, Roland, Alice och Fran även Alices expojkväns son, Rolands nya fru och hans tonårsdotter samt Frans två barn Ivy och Arthur som är lite yngre. Och de gör självklart att det även händer en del.

Det känns som boken har lite olika lager. Dels stämningen mellan syskonen och hur det nu ska bli när broderns nya kvinna kommer dit som de inte alls känner. Syskonen i sig är dessutom väldigt olika även om de känner varandra väl.

När jag tänker tillbaka på boken så känner jag också hur den speglar en klassisk sommar med både sol och regn. Jag ser barnens upptäcktsfärder och där de hittar saker som de inte vill berätta om för de vuxna. Just den biten tycker jag är väldigt bra beskriven.

Mitt i tycker jag boken stannar av lite men det kan också bero på att mitt läsande blev trögare med en arbetsvecka och höstmörker. Då sker plötsligt ett tillbakahopp i boken och vi får träffa syskonens mammas som åker hem med de tre äldsta (det fjärde barnet har ännu inte blivit till) till sina föräldrar. De som äger huset som syskonen i nutid befinner sig i. Det är en kris i äktenskapet och läsaren får en liten känsla för hur deras uppväxt ser ut. Alice, som är den tredje i skalan är bara 1½ år så det handlar mer om Harriet och Roland.

Väl tillbaka i nutidshistorien händer det betydligt mer och boken får en form av upplösning.

Det är en fin berättelse och jag tycker att Tessa Hadley beskriver människor, händelser och miljöer på ett väldigt vackert sätt. Något i hennes språk fångar mig.

Betyget blir 4 av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar