lördag 10 november 2018

Borkmanns punkt av Håkan Nesser

Den andra boken om Van Veeteren!

Handling: Någonstans därute satt en mördare och kände sig allt säkrare ...
Kaalbringen, en liten europeisk kuststad, är en stad i skräck. Två bestialiska mord har nyligen inträffat, i snabb följd. När och var ska "Halshuggaren" slå till igen? Är det slumpen eller en uttänkt plan som avgör vem som blir nästa offer?
Det blir den luttrade kriminalaren Van Veeterens uppgift att söka det dolda sambandet mellan en serie till synes oförklarliga mord.


För många år sedan läste jag några Van Veeteren men aldrig i någon ordning och det gick lång tid mellan gångerna. Så jag har ingen total känsla för Van Veeteren mer än att jag upplevt honom som lite av en surgubbe men som ändå löser brotten till slut. Och efter att ha lyssnat på de två första så finns känslan kvar. Den första hade jag läst någon gång men inte den här.

Tack vare Håkan Nessers sätt att skriva och övriga persongalleri vill jag ändå fortsätta. Och jag gissar att jag kommer att gilla Van Veeteren lite mer allt eftersom. Men han kommer aldrig bli som kommissarie Barbarotti.

Den här boken kom ut 1994. Alltså för 26 år sedan. Det tydligaste tecknet är avsaknaden av mobiltelefoner. Sen blir det alltid lite konstigt med att Håkan Nessers inte låter den här serien utspela sig på verkliga ställen. Jag kan förstå det till viss del men det blir ändå så konstigt när i princip alla andra böcker gör det - om de förstås inte är fantasy eller liknande.

Annars är det ett intressant brott och jag gillar som så ofta att vara lika ovetande som poliserna. Det gör det hela mer trovärdigt för mig. Jag gillar även när det är mer som en pusseldeckare. Däremot behåller ofta Van Veeteren sina funderingar för sig själv kanske lite väl länge. Men även jag hann komma in på samma tankar så jag blev inte så förvånad.

Betyget blir 3+ av 5.

2 kommentarer:

  1. Den här serien har jag tänkt ta mig an så småningom, men först har jag några delar till att lyssna på i serien om Barbarottii. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar Barbarotti-serien. Van Veeteren når inte upp till den (än) men så har Nesser säkert utvecklats en hel del sen Van Veeteren-serien. Jag har heller inte läst Barins triangel än (som du lyssnat på).

      Radera