fredag 19 juli 2019

Landsförrädaren av David Baldacci

Tredje boken om John Puller!

Handling: Det är ett fängelse olikt alla andra, med ett säkerhetssystem utöver det vanliga och militärens hårda disciplinregler.

Ingen av fångarna har ens tänkt tanken på att rymma. Alla trodde att det var omöjligt. Fram tills nu. John Pullers äldre bror Robert är dömd för landsförräderi. Hans oförklarliga rymning från fängelset har gjort honom till landets mest eftersökta brottsling. Vita huset ser John Puller som länken till att finna Robert. Men Puller upptäcker snart att hans bror är jagad av någon som inte vill fånga honom levande. Puller tvingas dessutom att samarbeta med en annan agent som verkar ha en helt egen agenda.

De blir allt mer involverade i fallet, och Puller hittar märkliga detaljer om sin brors dom. Och det verkar som att någon är villig att göra vad som helst för att sanningen inte ska komma fram. Pullers förmåga som utredare sätts verkligen på prov, och han kanske inte är tillräckligt skicklig för att rädda sin bror eller ens sig själv.



Den här typen av bok är rätt svår att skriva om eftersom de ofta är rätt lika. Det är ett högt tempo under hela boken. Det händer mycket. Det skjuts och slåss. Huvudpersonen är såklart väldigt smart och klarar sig för det mesta väldigt bra. Och självklart finns det minst en kvinna som gör lite större intryck. Och som självklart också är både snygg och klarar sig också i de flesta kniviga situationer. Men det finns oftast en svag punkt där någonstans.

Så varför lyssnar jag på den här boken? Jo, för att den är spännande - trots att jag typ vet hur den ska sluta. Och varför äter jag ostbågar? Jo, för att det är väldigt gott just där och då. Lite samma där! Ibland orkar jag inte med någon komplicerad bok, i synnerhet inte om jag läser en tyngre bok parallellt (här läste jag Molnfri bombnatt samtidigt).

I de två tidigare böckerna har det varit tydligt att John Pullers bror sitter i fängelse för förräderi. Men det är okänt hur det gått till och om han var skyldig. I bok två handlar det om fastern och nu i den tredje boken får vi veta hur Pullers bror faktiskt hamnade i fängelse. Och tydligen ska nästa bok handla om mamman som försvann när de var små. Att var och varannan bok handlar om släkten känns alltid så fantasilöst. Och gör böckerna mer overkliga än de redan är. Men trots det lär jag lyssna även på den vid tillfälle. För jag blir ju nyfiken.

Sett till hur aktivt jag lyssnade på den så går det bli en svag fyra i betyg. För den är definitivt spännande och svår att sluta lyssna på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar