söndag 26 januari 2020

Ingenmansland av David Baldacci

Den fjärde boken om John Puller!

Handling: KRIGSHJÄLTEN JOHN PULLER hör till den amerikanska arméns skickligaste brottsutredare. När Puller bara var ett litet barn försvann hans mor, Jackie, spårlöst från militärbasen Fort Monroe där familjen hade sitt hem. Puller fick aldrig veta vad som hände med henne.

Tre decennier senare dyker plötsligt militärens brotts-utredare upp på det sjukhus där John Pullers demenssjuke far, en tidigare trestjärnig general, får vård. Med sig har de ett brev från en gammal vän till Jackie som anklagar John Puller senior för mord på sin hustru.

John Puller och Veronica Knox, som arbetar för den amerikanska underrättelsetjänsten, tar sig an fallet för att ta reda på vad som egentligen hände den där ödesdigra natten på Fort Monroe. Det visar sig vara värre än någon kunnat ana. John Puller är fast besluten att ta reda på sanningen. Ingenting ska få stoppa honom.



Med tanke på att det är fjärde boken om John Puller blir det lite tröttsamt att det är tredje boken där det handlar om någon i hans närmaste släkt. Men, det var ju jag själv som valde att lyssna på den...

Den här boken är en klassisk Baldacci. Den är rapp, spännande och rätt extrem i vissa händelser. Kanske i mesta laget för mig den här gången. Och det är en bok som jag snabbt kommer att glömma bort. Egentligen hade jag redan gjort det när jag skulle blogga om den för jag kom inte ens på vad det var för någon. Och då har det bara gått några dagar. Men den här typen av böcker ger bara något just under lyssningstiden. Lite som en actionfilm som är spännande så länge det varar.

Så mitt betyg blir 3- av 5. Den var ok men inte mer än så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar