söndag 5 januari 2020

Varken av Lisa Förare

Lite för läskig för mig!

Handling: Vad är det som ruvar i skuggorna runt Långsjön?

Sara Nilsson kan läsa tankar och är överkänslig för lukter något hon mest ser som besvärligt.

Sedan hennes syster Gabriella försvann spårlöst för två år sedan lever hon hårt och struntar i det mesta. När den gåtfulla Louise från organisationen Probonum kontaktar henne, börjar Sara ana att Gabriella inte gav sig av frivilligt. Louise utlovar information om Gabriellas försvinnande på villkoret att Sara ansluter sig till Probonum som pejlare.

När tre flickor i tioårsåldern rapporteras saknade i Fruängen blir det Saras uppgift att utreda fallet. För att få veta mer om sin syster och hitta flickorna måste Sara släppa taget om verkligheten och söka svaren i skuggorna.



Jag kan gilla böcker som har övernaturliga saker i sig men det är inte helt självklart vad som fungerar på mig. Här möter vi Sara som känns som en mycket ensam människa. Hon verkar inte ha en enda nära släkting eller vän i sin närhet och som hon är mån om att ha kontakt med. Dessutom har hon en speciell förmåga där hon kan läsa folks tankar. Hennes uppväxt har varit lite annorlunda men nu återkommer hon till Älvsjötrakten för att se vad som hänt med sin syster. Men det blir allt annat än enkelt.

Jag har passerat Älvsjö väldigt många gånger i mitt liv med pendeltåget men inte varit där särskilt många gånger (mest i Älvsjömässan). Däremot känner jag folk som bor där och lyckligtvis ska min kusin precis flytta därifrån. Hon verkar annars bo rätt utsatt enligt den här boken.

Historien blir lite för komplex för mig med alla varelser som jag inte riktigt förstår vad de är (god eller ond?). Och det är nog lite av grejen, att man ska vara osäker för annars blir det lite för lätt. Nu är alla val lite osäkra. Och dessutom ska det komma två böcker till som lär bestå av nya utmaningar och mer förklaringar. Sen har jag lite svårt att förstå mig på Sara. Jag kan förstå hennes jakt på sin syster. Men inte vissa av hennes handlingar som utförs utan att tänka på vad konsekvenserna blir mot slutet. I alla fall i mitt tycke men jag är å andra sidan en som sällan är särskilt impulsiv.

Boken känns ändå väldigt välskriven och jag har ett bra flyt i läsningen. Men jag känner att jag är lite för mesig för den här. Och jag håller mig gärna från Älvsjö hädanefter för säkerhets skull!

Betyg 3 av 5. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar