måndag 16 mars 2020

De som försvann av Sheena Kamal

En spännande bok som jag hade svårt att släppa!

Handling: En dag kommer telefonsamtalet som Nora Watts fruktat i femton år, ända sedan hon adopterade bort sin nyfödda dotter - Bonnie är försvunnen. Men eftersom hon rymt så många gånger förut tar polisen det inte på allvar, och Nora är sista utvägen för de desperata adoptivföräldrarna. Nora har själv vuxit upp i fosterfamilj och levt på gatan, ett förflutet präglat av våld. Motvilligt bestämmer hon sig för att leta reda på Bonnie. Med sin hund som sällskap ger hon sig av, från de regnvåta gatorna i Vancouver, via Kanadas snötäckta berg, till ön där hon måste möta sin största rädsla allt för att rädda det barn hon aldrig ville ha.

Den här boken fick jag i födelsedagspresent i höstas. Tack Annika! Sen har jag velat spara den till några dagar med lite mer läsflyt. Planen var egentligen att spara den till en Spanienresa i påsk - som tyvärr inte blir av! Samma sak med Vi Läsers Litteraturbåt som skulle ha avgått nu under veckan. Men, men det finns betydligt värre katastrofer än inställda resor även om det känns väldigt trist för stunden.

Men innan det här bröt ut tog vi en tripp till Örebro med sonen och hans kompis som fick roa sig på äventyrsbadet där. Sambon och jag skippade att bada och läste istället. Så jag fick dels flera timmar i bilen och sen att sitta där.

Men tillbaka till boken. Det går väldigt snabbt att komma in i den. Nora, som är huvudpersonen har ett tufft liv bakom sig men har lyckats att ha ett jobb och få en buffert. Trots det lever hon så billigt hon bara kan i sällskap med sin hund. En hund som hjälper henne att hålla sig nykter. Hon är bra på att läsa folk vilket ger henne fördelar i ett antal situationer.

Genom att boken börjar med att hennes biologiska dotter försvunnit får vi sakta tillbakablickar på hennes tuffa liv. Och hon inser efter ett tag att orsaken till försvinnandet inte hör till dotterns nuvarande liv utan är kopplat till Nora själv på något sätt. Så hur gärna hon än vill förtränga det förflutna tvingas hon här ta tag i det. Och det blir en tuff resa både mentalt och fysiskt.

Ur vissa perspektiv är den här boken lite väl brutal för mig. Och även om det inte är lätt att tycka om Nora (sett till hur hon behandlar vissa personer) så finns det ändå något i henne. Hon är verkligen en överlevare och gör vad som krävs på gott och ont. Det är dessutom ett högt tempo som gör att jag har svårt att släppa den. Jag skulle gärna vilja läsa mer om Nora men tyvärr verkar bara den här första boken vara översatt. Och jag vet inte om jag vill läsa tillräckligt mycket för att läsa på engelska.

Mitt betyg blir en fyra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar