måndag 23 mars 2020

Skrivliv av Gun-Britt Sundström

En intressant dagbok i ett dåtida litteratur-Sverige.

Handling: Skrivliv är texter ur en ung kvinnas dagbok som har ställts samman till en "metabok", en bok om skrivande. Gun-Britt Sundström, för de flesta förknippad med förhållande-romanen Maken (1976), en levande modern klassiker, debuterade som 21-åring och gjorde sig snabbt ett namn som skribent, på samma gång seriös och humoristisk. Hon skrev litteraturkritik, debattinlägg och böcker och jobbade som kulturredaktör på DN under händelserika år på 60- & 70-talen.

Gun-Britt Sundström var för mig helt okänd men skulle ha varit med på Vi Läsers litteraturbåt nu i slutet av mars och som vi skulle ha åkt med. Men den blev flyttad till hösten på grund av Coronan (dock vet man inte om det går att åka då och samma författare ställer upp). Jag blev i alla fall nyfiken på henne och bestämde mig för att den här boken kunde vara intressant.

Dagboksanteckningar kan vara rätt intressanta eftersom de så tydligt visar detaljer under den tidsperioden. Till exempel så liftar hon lite då och då och det känns som att det blivit extremt ovanligt nu för tiden. I alla fall vågar få plocka upp någon kring storstäderna nu. Jag gillar även att läsa om arbetet på kulturredaktionen på DN och där även Olof Lagercrantz jobbade. Hon går också på en del fester där hon stöter på ett antal kändisar inom främst teater- och litteraturvärlden. Men ibland blir det såklart lite tradigt med det mesta. En dagbok innehåller ju en hel del upprepningar.

Men jag njuter ändå av språket och tänker på skillnaden mot mina egna korta dagboksrader. Mina är så händelsestyrda medan hennes är mer reflekterande och vackra. Men hon är så ung i början och det känns fint när hon erkänner att bara för att hon skrivit en bok så är hon inte expert på allt. Sen gissar jag att hon inte gett ut texterna exakt som hon skrev dem utan har förfinat dem lite.

Jag blir såklart också väldigt nyfiken på vilka vissa personer är i hennes närhet som bara omnämns med en bokstav. I alla fall nu för stunden.

Som helhet var det en intressant bok som speglade tidsandan och som dessutom innehöll en hel del om skrivande, redaktionsarbete och studier inom litteratur, filosofi m.m. Så har man något intresse av det så kan jag definitivt rekommendera boken!

Betyg 4.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar