lördag 30 januari 2021

Den trogne läsaren av Max Seeck

En rapp finsk deckare!

Handling: En finsk thriller som utspelar sig under några vintriga dagar i Helsingfors. Kommissarie Jessica Niemi kallas till en tjusig villa där polisen efter ett larm har funnit en kvinna brutalt mördad. Hennes man är en känd författare som just denna kväll är iväg på ett framträdande. På natten när en lokal polis hjälper honom hem råkar de ut för en bilolycka och de två omkommer. Men strax därefter skymtar författaren på en kamerasekvens från tunnelbanan i Helsingfors. Jessica Niemi och hennes kollegor står inför ett mysterium som accelererar allteftersom timmarna går. Vem mördade kvinnan i huset och var är hennes make, författaren?

Uppläsare: Katarina Ewerlöf

Max Seeck var ett okänt namn för mig men jag tror att den här boken är den första som blivit översatt till svenska. När jag lyssnar på boken blir det också väldigt tydligt att han är van att skriva filmmanus. 

Det går oerhört snabbt att komma in i boken. Tempot är högt och den är rätt obehaglig. En kväll lyssnade jag lite precis innan jag skulle sova och drömde sen mardrömmar om scenen.

Vi får huvudsakligen följa Jessica Niemi som får mig att tänka på Olivia Rönning i Börjlinds serie. Och precis som Olivia har även Jessica en väldigt annorlunda bakgrund. Men där slutar likheterna gällande uppväxten. Vi får även följa en betydligt yngre Jessica när hon reser runt ensam och stannar till i Italien ett tag. Jag gissar att det är för att vi ska få veta lite mer om annat som hon varit med om än det som hänt i barndomen. Förutom likheterna i att ha en väldigt annorlunda bakgrund så känns de lika impulsiva som poliser. Det finns ett antal saker som Jessica gör som jag gissar att få poliser skulle göra (röra vid massa saker i ett hus med ett mordoffer innan teknikerna är klara) och det finns flera andra saker som väcker min förundran.

Trots att boken är väldigt brutal så var jag rätt fångad av den under första halvan. Sen började den spåra ur rätt rejält och jag hade svårt att förstå hur författaren skulle få ihop historien. Och där måste jag säga att det inte lyckades helt - inte så jag blev nöjd och jag har sett flera som tycker att slutet inte håller. Sen vet jag inte om det var för att jag lyssnade som jag inte fick ihop det eller för att det inte var så noga helt enkelt. 

Jag funderar på hur sugen jag blir att ta mig an en fortsättning om det kommer en sån och där vet jag inte svaret än. Det beror nog på vad den kommer handla om och kanske även hur den mottas av läsare jag följer på bloggar eller på Goodreads. Jessica som person väcker ett visst intresse även om jag också stör mig på henne. 

Den här boken har blivit väldigt populär och sålts till många länder. Även filmrättigheterna ska vara sålda till USA och boken har hamnat på olika topplistor där. Så det är tydligt att boken ändå har många element som lockar folk.

Mitt betyg blir tre av fem. Eller egentligen en fyra för första halvan och en två för andra halvan.

2 kommentarer:

  1. Jaha, där blev jag inte klokare 🤔 Men suck, inte ännu en Olivia Rönning? Och slut som inte går ihop... nej, det gillar jag inte. Tror ändå att jag är lite nyfiken på den, men kanske läser jag den på Storytel i stället för att köpa den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag tänkte massor på dig där och hoppas att du läser den och kanske får lite bättre koll på händelserna. Men ja, satsa på e-boken istället. Om du gillar den så kan du ju köpa boken senare.
      Slutet var rätt rörigt och egentligen borde jag ha läst om det men hade ingen lust. Jag ser nu på Goodreads att Johanna på Johannas deckarhörna har börjat läsa den så det blir intressant att se vad hon tycker.

      Radera