lördag 25 december 2021

Den sista kvinnan av Audur Ava Ólafsdóttir

En isländsk roman om en kvinna som blir lämnad av sin man!

Handling: Nyårsafton, Reykjavik. Flóki (maken) till Maria (makan): Du är kvinnan i mitt liv. Sedan lämnar han henne och flyttar ihop med en man. Maria, fallen från alla skyar, söker tröst hos grannen Perla, terapeut och spökskrivare av deckare. Men Marias familj fortsätter att överraska. Fadern, som hon aldrig träffat, dyker plötsligt upp på Island för att dö. Och modern har inte heller berättat allt. 

Maria lever med man och sina små tvillingbarn när hon plötsligt lämnad av sin man - för en annan man. Mitt i allt detta dyker även hennes okände far upp. 

Jag har tidigare läst Ärr och Fröken Island av samma författare. Det finns något hos henne som tilltalar mig. I början blir jag frustrerad över att Maria visar en sån brist på känslor och rädsla över hur livet ska bli - vilket hade varit naturligt för mig. Men jag förstår också allt eftersom att det beror mycket på mina egna antaganden om hur hennes liv ser ut. Och det här är dessutom ingen feelgood där läsaren får huvudpersonens alla känslor verkligen inpräntade direkt.

Den här boken är på ett sätt lugn och stillsam. Men när jag tänker igenom vad som hände i boken så är det en hel del och där vissa saker är lite mer spektakulära än väntat. Boken får mig att fundera över huvudpersonerna och deras ageranden och kanske mest över Maria. Marias kvinnliga granne gör också mycket för historien och vi får veta en hel del tack vare hennes och Marias samtal.  

Även om det inte är en bok som jag kommer att minnas särskilt väl så gillar jag hur den fick mig att fundera över personerna och händelserna.  För att inte tala om den isländska miljön.

Betyg 4-.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar