tisdag 15 november 2022

Hönan som drömde om att flyga av Sun-Mi Hwang

En fin liten roman om drömmar och kärlek!

Handling: Detta är berättelsen om en höna som heter Knopp. En dag tröttnar hon på att lägga ägg efter ägg bara för att se dem forslas iväg till marknaden.

Varje dag tittar hon ut genom ladugårdsdörrarna och ser de andra djuren ströva fritt. Knopp suktar efter ett annat liv. Hon planerar att fly ut i friheten och drömmer om att få ta hand om ett av sina ägg själv.

En hymn för frihet, individualitet och moderskap med en kavat, pigg hjältinna som gör uppror mot sitt öde.

Jag läste den här boken för @kaffeochkulturs världsutmaning där Sydkorea är månadens land. Jag läste även författarens Hunden som vågade drömma före den här boken så jag kunde jämföra dem.

Den här boken handlar mycket mer om bara djuren och dess relationer eftersom människorna bara finns i periferin här. Precis som i förra boken så kan man fundera på vilken nivå det finns känslor och instinkter hos djur.  

I alla fall så får vi här följa hönan Knopp som inte längre vill vara en värphöna. Hon vill bli mamma och få kycklingar. Men vägen dit är allt annat än lätt. I synnerhet som hon är av sort som inte kan få kycklingar. 

Jag funderar en hel del på vad författaren vill med boken. Kanske är det att vi kan få det mesta vi önskar oss om vi bara är beredda att kämpa för det. Men att allt har sitt pris. Jag själv förstod till exempel inte vilken otrolig oro jag får leva med efter att ha skaffat barn vilket även den här boken visar. Boken handlar också mycket om de olika djurens liv och instinkter. Att de flesta lever så som artens förväntas leva. Men här och var finns det de som bryter normen.  

Ur vissa perspektiv tyckte jag bättre om boken om hunden Tufsen där jag kände mig lite närmare henne. Men den här boken handlar så mycket om moderskärlek istället vilket grep mig mer i slutändan. 

Betyget fick bli en svag fyra här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar