torsdag 27 april 2023

Blodmål av Peter Stjernström

Första delen om Walla Hammar!

Handling: En serie krampanfall, ibland med dödlig utgång, drabbar invånarna i semesterparadiset Ljugarn på sydöstra Gotland. Samtidigt visar naturen tecken på att allt inte står rätt till. Fiskar dör, insekter kryllar och den onaturliga värmen vägrar ge vika. Beror anfallen på att naturen löper amok? Eller ligger en ond hjärna bakom epidemin? Två udda utredningsteam formeras. De tar sig an gåtorna med radikalt olika utgångspunkter och metoder. Intuition och känsla för det "bortomsliga" ställs mot fakta och analys.

När skruvarna dras åt och fler liv ställs på spel börjar en dödligt spännande kamp mot tiden. 

Böcker som utspelar sig på Gotland lockar mig alltid eftersom jag var där mycket under min barndom.

Den här boken gör däremot Gotland till en rätt obehaglig plats att befinna sig på. Folk blir sjuka utan någon synbar förklaring och många oroas. Vi ser det genom att följa huvudsakligen Pelle och hans mamma Walla som ser problemet på helt olika sätt. Pelle är på ön med sin familj och umgås med både gamla och nya vänner. Walla är en gammal gotländsk gumma som förlitar sig mer på naturens krafter och ser med oro på tecknen runt henne. 

Eftersom de blir personligt drabbade så engagerar de sig båda och har helt olika syn på vad som ligger bakom. Det här är en rätt spännande och obehaglig bok. Men den är ingen skräckbok eller deckare enligt mig utan mer en spänningsroman med lite inslag av naturens krafter. 

Boken är lättläst och spännande. Jag tilltalas av Walla och henne syn på livet. Och även samspelet hon har med sin sondotter. Medan resten inte gjorde så stor skillnad för mig i första boken. Så om jag fortsätter med serien så beror det mest på Walla och att det utspelar sig på Gotland.

Betyget blir 3 av 5.

1 kommentar:

  1. Den här tror jag inte jag ens har sett. Låter lättsam, trots obehagligheter. Och Gotland är ju alltid intressant.

    SvaraRadera