onsdag 19 april 2023

Fallvind av Maria Adolfsson

Den femte delen i serien om Doggerland!

Handling: Två ungdomar hittas döda med bara ett dygns mellanrum i Doggerlands huvudstad Dunker.

Karen Eiken Hornby är föräldraledig och inte alls nöjd med att behöva återgå i tjänst. Särskilt inte för att arbeta ihop med den tillknäppta Astrid Nielsen, som inte vill berätta varför hon sagt upp sig. Snart börjar de dock misstänka en koppling mellan dödsfallen. Frågan är om fler står på tur och varför någon bevakar Karen.

Uppläsare: Angela Kovács

Det här är en serie som jag verkligen gillar. Karen Eiken Hornby är oftast väldigt rak person även om hon kan vara lite väl hetlevrad för sitt eget bästa. Nackdelen med den här serien är att hon nog alltid hamnar i en tuff situation på slutet. Oftast på grund av att hon väljer sina egna vägar. Och den här delen var inget undantag.

Karen är egentligen föräldraledig när boken börjar. Men eftersom polisen lider av personalbrist lovar hon att hoppa in. På grund av covid så är det ju desto fler som inte kan jobba. I den här boken får vi även komma Astrid Nielsen lite närmare vilket jag gillar.  

Själva polisarbetet lunkar på och nu när det hunnit gå en period sen jag läste klart så minns jag själva fallet minst. Kanske för att temat är rätt vanligt i böcker men lyckligtvis inte i verkliga livet. Det som sitter bäst är interaktionen mellan Karen och de runt henne.

Slutbetyget får ändå bli en fyra och jag ser fram emot nästa del som redan finns ute.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar