tisdag 25 april 2023

Systerklockorna av Lars Mytting

Norge, för länge sedan...

Handling: Så länge folk kan minnas har Systerklockorna ringt över bygden med en klang så kraftfull att klockaren blev döv efter bara tre mässor. Klockorna göts till minne av tvillingflickorna Halfrid och Gunhild vars bildvävnader sägs sia om framtiden. 1879 flyttar en ny präst in i prästgården där nittonåriga Astrid tjänar. Från Tyskland kommer samtidigt en främmande man med storslagna planer. Den gamla stavkyrkan med sina klockor går ovissa tider till mötes och byn i det storslagna Gudbrandsdalen förändras i grunden.

För ganska precis tre år sen läste jag Myttings bok Simma med de drunknande som jag tyckte mycket om. Den gav mersmak så jag köpte den här på bokrean året efter. Men tjockleken (ca 400 sidor) gjorde att den blev liggandes. 

Här får vi följa Astrid som härstammar från samma släkt som tvillingflickorna Halfrid och Gunhild. Hon har ett längtan efter ett annat liv än det som alla förväntar sig av henne samtidigt som hon vill skydda det gamla. Hon vill inte alls gifta sig och bli fast där på orten. Men samtidigt vet hon att det inte är så lätt. Hennes värld vidgas sen när en ny präst flyttar till församlingen. Men inte bara på ett bra sätt. Genom prästens försorg kommer dessutom en tysk till dem som ska utföra ett visst jobb.

Astrid får börja slåss för det som är viktigt för henne. Samtidigt som hon har två män kring sig som båda fascineras av henne. Och hon av dem.

Den här boken fungerar inte alls lika bra för mig som den förra boken. Kanske är det att livet är fullt med annat. Eller så är det att det blir för mycket triangeldrama över det. Något som i princip aldrig tilltalar mig. Det blir också för mycket lögner och spel för att skydda det gamla för min smak. Samtidigt är boken välskriven och rymmer en spännande historia. Det känns som researchen är välgjord och jag flyttas verkligen i tid och plats. Så boken är verkligen inte dålig men passade inte mig så bra just nu.

Så betyget blir i slutändan 3 av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar