fredag 28 april 2023

Det dåliga samvetet av Pernilla Ericson

Fjärde delen i serien Erlagruppen!

Handling: En kvinna hittas död i sin bostad i centrala Stockholm. Hon var en framgångsrik och omtyckt entreprenör, som plötsligt och oväntat tycks ha begått självmord. Edith, Rickard, Liv och Aminah - Erlagruppen - återförenas för att utreda fallet. När de börjar skrapa på den glamourösa ytan visar det sig att kvinnan levt ett helt annat liv i kulisserna. Och kort därpå hittas ännu en känd företagare död, även han med mörka hemligheter. Vad har fått personerna att begå självmord? Har de utpressats? Tvingats att ta sina liv? Jakten på sanningen leder utredningsteamet in på farliga vägar - och skakar om gruppen i grunden.

Uppläsare: Lo Kauppi

Jag blir rädd när jag inser att det är nästan fem år sen jag lyssnade på den förra boken. Jag visste att det gått ett tag men det är verkligen sant att tiden går allt snabbare när man blir äldre. 

Det gick i alla fall snabbt att komma in i karaktärerna igen. Dessutom får gruppen samlas igen för att utreda ett antal dödsfall som först ser ut att vara självmord. Rickard är inte nöjd men han gör det för Livs skull. Och fallet är definitivt spännande och väcker lite tankar kring vad man känner för offer som visar sig ha en hel del att dölja.

Precis som tidigare är Aminah min stora favorit i gänget. Tyvärr blir hon lite av en bifigur i den här boken men ändå så viktig. Liv är alldeles för på och oförsiktig för min smak. Och vi får även se varför det inte är så enkelt att vara ett par och jobba ihop. 

Som helhet är boken spännande och snabblyssnad och tog slut alldeles för snabbt.  

Betyget blir 3+ av 5.

2 kommentarer:

  1. Ser fram emot att läsa den här i maj!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det förstår jag! Det är en serie som jag prioriterar direkt.

      Radera