lördag 22 juli 2023

I mörket av Cara Hunter

Andra delen om kriminalkommissarie Adam Fawley!

Handling: En kvinna och ett barn hittas, svårt medtagna men vid liv, inspärrade i en källare. Ingen vet vilka de är och den förvirrade, äldre mannen som äger huset säger att han aldrig har sett dem. Grannarna är chockade hur har detta kunnat hända på deras lugna gata?

Kriminalkommissarie Adam Fawley gör ett genombrott i utredningen när det uppdagas att en annan ung kvinna och ett barn försvann i samma område för flera år sedan. Men inget är vad det först ser ut att vara och Fawleys eget förflutna gör sig påmint i jakten på en samvetslös förövare.
 

Jag läste den  första delen för över tre år sen och gillade den verkligen. Och nu undrar jag hur det kunde ta så länge innan jag läste den här? I gengäld beställde jag nästa del direkt efter att jag läst klart den här. Och det lär inte dröja jättelänge innan jag läser den misstänker jag. 

Adam Fawley är en väldigt sympatisk och duktig polis men han har också varit med om en tung sak privat vilket han bär med sig. Här får han leda en utredning där en ung kvinna och ett barn hittas svårt medtagna instängda i en källare hos en gammal förvirrad man. 

Utredningen tar ett gäng svängar här och jag tycker att det är snyggt gjort när jag inte alls kan förutsäga vad som hänt och hur. Precis som i förra boken så är det inte bara den vanliga texten, utan här och var klipps det in chattar, undersökningsprotokoll, tidningsartiklar (kortare notiser) osv. Vilket gör boken väldigt modern och det blir ett sätt att informera oss läsare på ett annorlunda sätt.

Jag tyckte om att följa Adam och hans kollegor när de löser det här brottet. Även om en av dem inte gjorde det helt lätt för sig. Så jag vill verkligen fortsätta följa det här gänget. 

Betyget blir 4 av 5!

2 kommentarer: