tisdag 29 augusti 2023

Färskt vatten till blommorna av Valérie Perrin

En av årets absoluta höjdpunkter!

Handling:  Violette Toussaint är vaktmästare på en kyrkogård i en liten by i Bourgogne. Tillfälliga besökare och lokala invånare samlas gärna i hennes kök för en kopp kaffe, en pratstund, en gråtstund eller ett förlösande skratt. Violette är en tystlåten kvinna som föredrar att lyssna på andra. Få vet egentligen varför hon lever här ensam, mellan sin vackra trädgård och den välskötta kyrkogården, bara att hon verkar vara tillfreds och sprider lugn och värme omkring sig. Sent en kväll får Violette ett ovanligt besök. En förbryllad man, poliskommissarie till yrket, förklarar att hans nyligen avlidna mor har önskat att få bli begravd i just denna kyrkogård, långt borta från hemmet och bredvid en för honom helt främmande man. I takt med att Violette hjälper honom att reda ut mysteriet kring hans mor, fattar kommissarien tycke för Violette men börjar även att gräva i hennes förflutna. Det blir slutet på Violettes stillsamma tillvaro...

Jag har länge velat läsa den här och den påbörjades som sista bok på semestern. Men tröttheten första jobbtiden gjorde att det tog sin tid att läsa ut den. Men det känns inte som att det gjorde något. 

Det här är en speciell berättelse. När ungefär en tredjedel av boken passerat så kändes jag att den delen hade kunna vara berättelsen i en feelgood. Förutom att språket inte är som de flesta feelgood förstås. Men jag undrade verkligen över vad resten av boken skulle handla om. Och bit för bit så blir historien vi får höra så mycket mer komplex. Det vi såg på ytan var något helt annat under. Och karaktärerna växer allt mer för mig. 

Ur vissa perspektiv är det här en mysroman om Violette och hennes nära medarbetare som pysslar på kyrkogården och där Violett alltid har plats för den som behöver lite extra tid eller ett öra. Men i hennes förflutna finns det saker som hon inte vill prata om eftersom det gör för ont. Och genom olika händelser får vi veta bit för bit. Och ibland backar vi tillbaka och inser att första biten inte alls var den vi trodde. Det är gjort på ett väldigt bra sätt. 

Jag är glad att jag läste boken och den kommer att hamna på årets topplista!

Betyg 4+ av 5.

2 kommentarer:

  1. Nu blir jag lite villrådig 🤔 Du gillar den alltså? Jag har hört en del negativt om den och har valt bort den. Det kanske var fel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte om den men det tog tid lite att läsa den. Jag visste inte så mycket om boken innan mer än att många tyckt om den (där jag kollat) och att jag inte förstod vart den riktigt skulle ta vägen efter att första tredjedelen var avklarad.

      Radera