tisdag 17 oktober 2023

Imorgon och imorgon och imorgon av Gabrielle Zevin

En fin uppväxtroman kopplad till spelvärlden!

Handling: Sam och Sadie träffas på ett sjukhus 1987. Sadie besöker sin cancersjuka syster och Sam återhämtar sig från en bilolycka. De två ensamma själarna förenas i den gemensamma kärleken till dataspel, och när de av en slump möts igen åtta år senare inleder de ett samarbete som för dem till oanade höjder: de blir superstjärnor i spelvärlden. Men i verkligheten är saker och ting inte lika fulländade som i spelens virtuella värld. Imorgon och imorgon och imorgon följer Sam och Sadie genom åren av professionell framgång och personliga motgångar, samtidigt som samhället och deras relation förändras.

Uppläsare: Charlotta Jonsson

Det här är en bok som jag har njutit av att lyssna på även om det tog sin tid. Jag minns inte riktigt hur gamla Sam och Sadie var när de träffades som barn men jag har för mig att de är lite yngre än vad jag var 1987. Deras gemensamma intresse då är dator- eller tv-spel och här finns många referenser som jag känner igen även om jag bara spelat något enstaka.

Det finns mycket som jag gillar med boken. Speglingen av tidsandan. Ett antal av sidokaraktärerna som skapade en fin stämning. Känslan av Sam och Sadies olika bakgrunder. Även hur vissa av sidokaraktärerna påverkar dem som personer. Och sist men inte minst att det handlar om programmering av spel.

Den sista tredjedelen(?) av boken går lite trögare för mig. Här blir jag mest frustrerad på Sadie och förstår inte hennes beteende. Jag förstår det såklart till en början men inte längden på den och att det till slut bara handlar om en person. Här känns hon mer som en tonåringen i hennes sätt att bete sig och trots längden på boken så hade jag behövt något mer för att ge boken full pott.

Boken knyts ändå ihop på ett bra sätt och som helhet är jag väldigt nöjd med att få vara en del av deras uppväxt och spelvärld. 

Det här är en rätt hypad bok men jag hade ändå inte direkt några förväntningar på den mer än att jag förhoppningsvis skulle gilla den. Boken har vunnit Goodreads Best Fiction 2022 och några andra priser. Så den är definitivt uppskattad av många.

Betyg 4 av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar