måndag 1 januari 2024

Årssammanfattning 2023 och årets favoriter

Under 2023 blev det totalt 58 böcker. 

  • 35 läste jag (11 färre än förra året men böckerna var lite tjockare)
  • 23 lyssnade jag på (en färre än förra året)
  • Ca 66 % var skrivna av kvinnor
  • Böckerna kom från 24 olika förlag. Dock ägs ju vissa av samma ägare
  • De lästa böckerna bestod av totalt 12 740 sidor (färre än året innan)
  • Ljudböckernas totala längd är 235 h och 52 minuter (ca 5 h mindre än förra året)

Årets höjdpunkter!

Detaljerna av Ia Genberg hamnar i topp för språket och för att jag verkligen inte hade en aning om var den skulle ta vägen. 

 

En oansenlig detalj av Adania Shibli läste jag innan kriget bröt ut. Det var en obehaglig och gripande läsning om två palestinska kvinnor. 


De blindas rike av Louise Penny (den fjortonde boken om kommissarie Gamache) hamnar här eftersom det är en bok jag bara ville läsa i samtidigt som jag inte ville att den skulle ta slut.


En av fyra av Jessika Devert handlar om fyra olika kvinnor där en av dem blir misshandlad. Men vi vet inte vem av dem. Jag tycker om att följa kvinnorna och deras utveckling medan de lär känna varandra lite bättre. 


Modersmjölken av Nora Ikstena är både en historia om en mor och en dotter och samtidigt en historia om att leva i Lettland under Sovjets förtryck. Språket och symbolikerna gör mycket för historien. 


Kulan som inte träffade av Richard Osman är det tredje delen i serien om Torsdagsmordklubben och den hör till en av mina absoluta favoritdeckarserier. 


Färsk vatten till blommorna av Valérie Perrin har blivit en vattendelar som många antingen älskat eller inte alls förstått vitsen med. Jag tyckte om den eftersom jag inte var säker på var den skulle ta vägen och för den ibland rätt krassa franska stilen.


I mörkret av Cara Hunter är en bok i serien om kriminalkommissarie Adam Fawley som seglat upp som en ny favoritdeckarserie. 


Hur blir det med julen? av Jessika Devert och Annika Devert var en engagerande jul-feelgood som jag roat sträcklyssnade på. Trots att en av personerna höll på att göra mig galen. Några saker i boken var lite mer extraordinära men mitt i det fanns familjer med helt vanliga vardagsproblem beskrivet på ett fint sätt.

Nödvändigt ont av Maria Adolfsson är den sjätte delen i serien om Doggerland. Det är en rätt klassisk deckarserie som jag följer mycket på grund av människorna som finns runt Karen. 


Totala listan:

Romaner/feelgood - lästa
Beckerman Hannah, Flickan som var jag
Cummins Jeanine, Amerikansk jord
Daré Abi, Flickan som fick en röst
Devert Jessika, En av fyra
Frame Janet, Doftande trädgårdar för de blinda
Genberg Ia, Detaljerna
Gunnarson Birgitta, Ett liv i färg
Hermans Lucas, Udda fåglars ö
Higgins Kristan, Tillbaka till Stoningham
Higgins Kristan, Vi möts på Sheerwater
Holst Christoffer, Den glömda kokboken
Hustvedt Siri, Den lysande världen
Högberg Stefan, Återverkan
Ikstena Nora, Modersmjölken
Jenkins Reid Taylor, Malibu brinner
Jio Sarah, Bokträdgården i Primrose Hill
Kupersmith Violet, Build your house around my body
Lövestam Sara, Ljudet av fötter
Mytting Lars, Systerklockorna
Natsukawa Sosuke, Katten som räddade böcker
Perrin Valérie, Färsk vatten till blommorna
Shibli Adania, En oansenlig detalj
Teige Trude, Mormor dansade i regnet
Wallén Karin, Flera sidor av oss
Whittaker Harry & Riley Lucinda, Atlas : Historien om Pa Salt

Romaner/feelgood - Ljudböcker
Devert Jessika, Devert Annika - Hur blir det med julen?
Samuelsson Beatrice, Doften av kardemumma
Westberg Peter, Edda Headshot
Zevin Gabrielle, Imorgon och imorgon och imorgon

Deckare/thrillers - Lästa
Frennstedt Tina, Sista bilden
Gómez-Jurado Juan, Röd drottning
Holst Christoffer, Söta, röda sommardrömmar
Hunter Cara, I mörkret
Hunter Cara, Ingen utväg
Penny Louise, De blindas rike
Stjernström Peter, Blodmål
Strömberg Sara, Sly
Truc Olivier, Skuggorna vänder tillbaka
Winspear Jacqueline, A sunlit weapon

Deckare/thrillers - Ljudböcker
Adolfsson Maria, Fallvind
Adolfsson Maria, Nödvändigt ont
Andersson Elisabeth, Vänner in i döden
Baldacci David, I lagens skugga
Child Andrew & Lee, Konspirationen
Craven M. W., Brännaren
Dahl Arne, I cirkelns mitt
Ericson Pernilla, Det dåliga samvetet
Griffiths Elly, Den sista utgrävningen
Indridason Arnaldur, Flickan vid bron
Indridason Arnaldur, Ondskans ekon
Leon Donna, Det glömda barnet
Lindholm Iris, Snälla bli min
Oresvärd Kamilla, Vinterströmmen
Osman Richard, Den sista djävulen att dö
Osman Richard, Kulan som inte träffade

Fakta/biografier/Memoarer - Ljudböcker (alla upplästa av dem själva)
Hedenmo Anna, Solitär - En biografi om Annette Kullenberg
Skade Alex K, Jakten
Teir Philip, J&B: Scener ur ett skenäktenskap

2 kommentarer:

  1. En av fyra är jag mycket nyfiken på och Richard Osman verkar det vara dags att prova på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar verkligen Torsdagsmordklubben. Det är ett så härligt gäng. Och En av fyra är också bra gjord.

      Radera