söndag 28 januari 2024

Iskall sol av Lilja Sigurdardóttir

Första delen i Áróra-serien!

Handling: De isländska systrarna Áróra och Ísafold bor i olika länder och pratar inte med varandra, men när deras mamma tappar kontakten med Ísafold återvänder Áróra motvilligt till Island för att söka upp henne. Hon upptäcker snart att systern inte håller sig undan familjen... hon har försvunnit, spårlöst.
När Áróra konfronterar Ísafolds våldsamma pojkvän Björn och börjar ställa frågor till grannarna - som har egna skäl att hålla sig undan - leds hon in i en mörk väv av intriger och manipulation.
Förbryllad över de motstridiga detaljerna kring systerns liv och bländad av den isländska sommarens midnattssol tar Áróra hjälp av polisen Daníel. Deras spår leder till Björn, men det visar sig att de inte är de enda som gör efterforskningar...

Under förra veckan började jag en kurs som jag ska gå fram till midsommarveckan parallellt med mitt jobb. Eftersom jag skulle åka kommunalt till Stockholm två dagar i rad passade det utmärkt med att välja en av mina pocketböcker som jag sett fram emot att läsa. 

Jag har hört rätt mycket positivt om den här och jag kan bara hålla med. Det gick undan att läsa boken och jag fastnade direkt. Dels för Áróra som det tar lite tid att greppa men även den isländska miljön. 

Áróras syster Ísafold har inte synts till på flera veckor och hennes mamma kräver att hon flyger till Island och tar reda på vad som hänt. Parallellt får vi lite tillbakablickar som huvudsakligen handlar om systrarnas uppväxt och relation. Och varför de inte har någon kontakt för stunden.

Boken innehåller inte så många personer. Vi får bland annat följa några av dem som bor i Ísafolds hus för att se och höra vad de såg av Ísafold och vad de tyckte om henne. Det blir även en sidoberättelse som jag funderar ett tag över vad den har med historien att göra. 

Det gick snabbt att läsa boken (pendlandet underlättade) och den var underhållande. Jag ser redan fram emot att läsa nästa bok (Blodrött hav) i serien. 

Betyget blir 4 av 5!

2 kommentarer:

  1. Jag blev väldigt positivt överraskad av denna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade rätt höga förväntningar och lyckligtvis infriades dem.

      Radera