måndag 22 januari 2024

Det finns liv här av Elise Karlsson

Den första delen i Rinkebysviten!

Handling: Det är 1971 och den första generationen hyresgäster flyttar in i Rinkeby.
Bland höga hus, stora gårdar och taniga nyplanterade buskar möts Yeliz och Rosanna, Dexter och Joseph, Kai och Valentina.
De jobbar, leker, åtrår, drömmer och tar det nya området i besittning.

Den här boken utspelar sig under 70-talets Rinkeby med start 1971. Vi får genom lite olika personen följa vad som händer under den perioden. 

När jag läser boken tänker jag lite på Mina drömmars stad som också berättar mer om en plats genom människorna som bor där. Men eftersom jag inte vet särskilt mycket om Rinkeby mer än det som lyfts upp i pressen så kan jag inte säga att jag lärt mig så mycket utan än så länge handlar det mer om tidsandan och att det är i plats i Stockholms ytterkant med mycket lägenheter.

Jag är själv född samma år som boken börjar kan känna igen vissa saker från barndomen men inte allt. Kanske dels för att jag var ett barn och dels för att jag inte tror att jag var omringad lika mycket av politiskt prat som det är här. Eller den utsatthet som vissa här får utstå. 

Som alltid med en rätt kort bok så är det svårt att få till ett riktigt djup när man får följa så många olika personer. Jag får inte lära känna människorna på djupet utan det blir rätt ytligt och det är lite samma med området. Det känns som sagt mer som det handlar om tidsandan än platsen i sig. 

Boken är ändå lättläst och jag känner med flera av personerna och vill veta hur det ska gå för dem framöver. Därför är jag rätt säker på att jag kommer fortsätta med serien.

Betyget blir 3 av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar