torsdag 18 juli 2024

Hannas sweet deli av Kristina Ahlström

Den första delen i serien Hannas kakor!

Handling: Hanna Dahlman är 48 år, nyskild och uppgiven. Erik, hennes man sedan snart trettio år, har lämnat henne. Helst vill Hanna bara gå under jorden. Då föreslår hennes son Carl, den unge stjärnkrögaren, att hon ska driva hans nya satsning: ett trendigt café på Södermalm i Stockholm. Där ska hon få jobba med det som hon älskat sedan barnsben - att baka. Hannas Sweet Deli är fött.

Via läckra bakverk, en varm gemenskap och den lojale golden retrievern Sigge, hittar Hanna tillbaka till livsglädjen. I sin egen trappuppgång möter hon en dag en farligt attraktiv och uppvaktande man. Men vågar hon tro på kärleken igen? Och när oväntade utmaningar och familjehemligheter ställer saker på sin spets tar livet en vändning Hanna inte kunnat ana.

Berättelsen om Hanna är en varm och välsmakande feelgoodroman där mat och bakning med dess färger, former och dofter bjuder läsaren på en kulinarisk läsupplevelse. Det är också en händelserik resa som utspelar sig i Stockholms restaurang- och cafévärld.

Den här boken fick jag i present och den kändes perfekt att läsa en regnig dag i stugan då jag verkligen kunde sträckläsa. Vissa tyngre böcker behöver lite pauser men den här gick utmärkt att bara köra på med. Det enda störiga var att jag blev väldigt sugen på att både laga mat och baka vilket inte passade där jag var.

Vi får följa Hanna som måste på något sätt starta om sitt liv. Efter att ha funnits där för sin man och försakat en egen karriär behöver hon nu stå på sina egna ben. Men eftersom hon får en hel del pengar i skilsmässan så är det ingen akut fara för hennes ekonomi. Och dessutom kommer hennes son med ett förslag som verkligen får igång henne igen. Även om det också medför ett gäng utmaningar.

I boken finns även lite delar som gjort livet tuffare för flera av huvudkaraktärerna vilket behövs för att den här genren ska passa mig. En av de jobbigare delarna kändes som att den kunde ha fått bearbetats lite till angående känslor av skuld och stöttning. Samtidigt är det massa god mat och vin och härliga bakverk som verkligen frestar mig. Så det här är en serie som passar mig. 

Betyg 4- av 5 i genren feelgood!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar