lördag 6 mars 2010

Extremt högt och otroligt nära av Jonathan Safran Foer

Jag har länge velat läsa Extremt högt och otroligt nära som inte varit köpbar på länge på svenska. Jag hittade den inte heller på något ställe med begagnade böcker så tillslut lånade jag den på biblioteket.

Handling: Oscar är en brådmogen och oförglömlig tioåring som förlorar sin pappa i 11 septemberkatastrofen. En hjärtslitande berättelse om förluster och kärlek, svek och trohet.

Oscars pappa befinner sig högst upp i ett av Twin Towers när flygplanen brakar in. Oscar är hemma och hör sin pappas röst på telefonsvararen: "Är någon där? Hallå? Det är pappa. Om det är någon hemma, så svara. Det har hänt något här. Jag ville bara tala om att jag är okej och att ni inte ska oroa er." Det är det sista Oscar hör av sin pappa. Telefonsvararen gömmer han och ibland tar han fram den i hemlighet och lyssnar till pappans sista meddelande. I en garderob hittar Oscar en vas med ett mystiskt kuvert i. Det står Black (med röd penna) på kuvertet och i det ligger en nyckel. Oscar tror att det kan vara en viktig ledtråd i en av de kurragömmalekar som hans pappa brukade ordna. Oscar bestämmer sig för att söka reda på varenda en av de 472 Black som bor i New York - från Aaron till Zyna - för att ta reda på vart nyckeln går och vem denna Black är som kanske kände hans far.

Till en början kan jag nämna att det finns många likheter med den här och Jonathans Safrans Foers frus bok Kärlekens historia (skriven av Nicole Krauss). Det är intressant hur två böcker med liknande historia kan skrivas så olika men ändå bra.

Den är udda den här boken. Det är inte bara text utan även bilder och lite andra inslag som bryter av. Vissa stör lite men de är samtidigt en del av historien. Jag gillar också hur Oscar beskrivs och inser att jag nog skulle tycka att han är otroligt odräglig i verkliga livet men som litterär figur fascinerar han mig. Man inser hur fruktansvärt hårt han tagit sin fars död och hur han på sitt eget sätt kämpar för att komma igenom sorgen. Mamman finns där men de når inte varandra riktigt, mycket för att han inte släpper in henne.

Precis som i Kärlekens historia är det tillbakablickar på ett leverne för länge sen, i det här fallet Oscars farmor och farfar som också spelar en stor roll i historien. Jag tyckte bättre om den här boken än Nicole Krauss men det kan bero på att jag fick läsa den här boken mer sammanhängande än Kärlekens historia vilket jag förstod i efterhand var nödvändigt för att förstå den. Den här var inte riktigt lika komplicerad i sina tidshopp och tydligare med vem som var vem. I alla fall en mycket bra roman och intressant skriven.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar