lördag 27 mars 2010

Med lätta bevis av Jacqueline Winspear

Det här är andra boken om Maisie Dobbs, en kvinna i 30-talets London som arbetar som privatdetektiv.

Handling: Maisie Dobbs har för sig själv och andra visat prov på sin förmåga som psykolog och utredare, och hon har även besegrat kriminalinspektör Stratton vid Scotland Yards mordrotel - en beundransvärd bedrift för en kvinna som som arbetat sig upp från tjänare till student och till sist privatdetektiv. Hon har dessutom arbetat som fältsköterska under första världskriget.
Det är nu tidig vår 1930 och hon får i uppdrag att söka rätt på en ung kvinna som försvunnit. Kvinnan är dotter till en förmögen, self-made man vid namn Joseph Waite, som försökt stänga in sin dotter i en gyllene bur. När Maisie Dobbs börjar undersöka fallet leder det till en utredning som kriminalinspektör Stratton vid Skottland Yards mordsektion håller på med, där flera unga kvinnor har försvunnit. Alla med samma koppling till det förfärliga Stora kriget.

Det jag gillar med böckerna om Maisie Dobbs är just miljöbeskrivningarna och även problemen som fanns efter första världskriget. Jag har oftast tyvärr inte tålamod att läsa om historia (skulle vilja vara mer intresserad än jag är) men ändå så tilltalar de här böcker mig väldigt mycket. Själva deckargåtan i sig är inte det stora i dessa böcker utan händelserna runt omkring. För Maisie Dobbs verkar lösa sina fall genom att träffa personerna och utifrån det veta vilka som i alla fall är oskyldiga. Men de tilltalar mig mycket ändå och jag har redan beställt nästa bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar